Etusivu > Lämmitys > Usein kysyttyä

Usein kysyttyä energia-asioista

Tästä osiosta löydät vastaukset asiakkaidemme usein esittämiin kysymyksiin. Tutustu vastauksiin vierittämällä sivua alaspäin tai valitsemalla aihealue alla olevista linkeistä:

Sähkön hinta ja sähkösopimukset

Mistä tiedän, että sopimukseni on tullut voimaan?
Sopimuksen solmimisen jälkeen saat Lahti Energialta sopimusvahvistuksen, jossa vahvistetaan tehdyn sopimuksen yksityiskohdat.

Mistä sähkölaskuni muodostuu?
Sähkön hinta muodostuu sähkön siirtopalvelusta ja sähköenergiasta eli myynnistä. Sekä siirrosta että myynnistä veloitetaan kiinteä perusmaksu (euroa/kk) ja energiakulutuksen mukaan määräytyvä energiamaksu (snt/kWh). Kaikkiin hintoihin sisältyy myös veroja. Tutustu laskun lukuohjeisiin tästä.

Miksi en voi ostaa sähkön siirtoa muulta kuin paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltä?
Sähkön siirrosta vastaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö, joka omistaa alueen sähköverkon. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Siirtohinnan kohtuullisuutta valvoo Energiamarkkinavirasto.

Nousevatko siirtohinnat, jos kilpailutan sähköni?
Ei, sähkön siirtohinta ei riipu sähköenergian toimittajasta eikä sähkön kilpailuttamisesta. Voit vapaasti valita, miltä yhtiöltä ostat sähkösi. Jakeluverkkoyhtiön tehtävänä on välittää asiakas- ja energiatiedot sähkönmyyjällesi.

Mitkä sopimukset pitää olla kunnossa ennen sähkön toimituksen aloittamista?
Jos olet uudisrakentaja, tarvitset liittymissopimuksen, sähkön siirtosopimuksen sekä sähkön myyntisopimuksen. Muissa kuin uudisrakennushankkeissa (kuten liittymän laajennus, kesämökin sähköistys) tarvitset sähkön siirtosopimuksen ja myyntisopimuksen.

Miksi määräaikaisen ja toistaiseksi voimassaolevan sähkösopimuksen hinnat eroavat toisistaan?
Erot johtuvat siitä, että kyseessä on kaksi luonteeltaan hyvin erilaista sopimusta. Määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia koko määräajan sopimuksen tekohetkellä mainituin ehdoin ja hinnoin. Sopimuskauden loputtua asiakas joutuu tekemään uuden sopimuksen uusilla ehdoilla. Toistaiseksi voimassaoleva sopimus on puolestaan joustavampi ja sen pystyy irtisanomaan kahden viikon varoitusajalla. Sopimus on voimassa jatkuvasti, eikä sopimusta tarvitse uusia määräajoin. Mahdollisista hintojen muutoksista ilmoitetaan asiakkaalle vähintään kuukautta etukäteen. Asiakas voi valita sopimustyypeistä itselleen sopivimman.

Takaisin ylös

Laskutus

Mikä on e-lasku?
E-lasku on turvallinen, helppo ja nykyaikainen tapa maksaa laskusi. Voit vastaanottaa laskusi ajasta ja paikasta riippumatta. Maksaminen hoituu napin painalluksella, jonka jälkeen laskusi tallentuu ja säilyy pankin arkistossa. Sähköinen e-lasku on myös ympäristöystävällinen, sillä paperitulostetta ei tarvita. Voit valita laskuusi myös maksurajan.

Miten vaihdan e-laskuun?
Verkkolaskuun siirtyminen on helppoa. Teet vain verkkopankissasi ilmoituksen, että Lahti Energian laskut voi jatkossa toimittaa verkkopankkiisi.

Miksi saan edelleen sähkölaskun Lahti Energialta, vaikka ostan sähköni toiselta sähkönmyyjältä?
Lahti Energia huolehtii edelleen sähkön siirrosta ja laskutuksesta riippumatta sähkön myyjäyhtiöstäsi. Sähkön kotiinkuljetusta et voi kilpailuttaa.

Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan?
Sähkön siirtopalveluiden ylläpitämisen kustannuksista suurin osa muodostuu muusta kuin sähkönkäytön määrästä. Jakeluverkkoyhtiön on huolehdittava, että alueen asukkaat saavat sähköä tarvittaessa, ja siksi sähköverkkoa on jatkuvasti huollettava ja kehitettävä.

Muuttuuko sähkön/kaukolämmön hinta päivittäin, kun etäluentamittari on asennettu?
Sähkön ja kaukolämmön hinta ei muutu etäluettavien mittareiden vuoksi. Sähköstä asiakas maksaa sähkösopimuksen mukaan. Etäluettavat kaukolämpömittarit asennetaan vuoden 2012 aikana ja tasaerämaksusta luovutaan. Niin sähkö kuin kaukolämpökin laskutetaan kulutuksen mukaan myös tulevaisuudessa.

Takaisin ylös

Verkkopalvelut

Mitä sähköasioita voin hoitaa internetissä?
Lahti Energian kotisivuilla voit tehdä ilman rekisteröitymistä muuttoilmoituksen ja sähkösopimuksen sekä ilmoittaa mittarilukemiasi. Lisäksi jakelualueen ulkopuolisena asiakkaana voit laskea Sähkötarjous-valinnalla tarjouksemme ja tehdä halutessasi määräaikaisen sopimuksen.

Voit myös rekisteröityä onlinepalveluumme . Kirjautumisen jälkeen voit:

  • tarkkailla energiankulutustasi
  • katsoa ja päivittää asiakas- ja sopimustietojasi
  • tehdä muuttoilmoituksen
  • antaa palautetta

Miten pääsen käyttämään Lahti Energian onlinepalvelua?
Onlinepalvelu on käytössäsi palveluun rekisteröitymisen jälkeen. Rekisteröitymiseen tarvitset verkkopankkitunnuksesi. Tutustu online-palveluumme tästä.

Olen unohtanut salasanani onlinepalveluun. Miten saan uuden?
Lähetä asiakas- ja käyttöpaikkanumerosi (näet ne laskustasi) sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@lahtienergia.fi. Saat uuden salasanan sähköpostiisi.

Takaisin ylös

Muuttaminen

Milloin ja miten muuttoilmoitus pitäisi tehdä?
Lahti Energian asiakkaana hoidat sopimusasiat kerralla kuntoon onlinepalvelussamme .
Jos ostat sähkön muulta sähköyhtiöltä, tee muuttoilmoitus puhelimitse asiakaspalveluumme 02918 02917 (Puhelun hinta 8,8 snt/min). Muuttoilmoitus on tehtävä viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää – lyhyemmällä ajalla ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Miten käy määräaikaisen sopimukseni muutossa? Siirtyykö se uuteen osoitteeseeni?
Muuton yhteydessä tehdään yleensä uusi sopimus. Vanha sopimus ei siirry uuteen paikkaan. Määräaikaisen sopimuksen voit lopettaa tai halutessasi siirtää myös uuteen osoitteeseen edellyttäen, että vanhassa ja uudessa kohteessa on sama sähkön mittaustapa (= tariffiluokka), esimerkiksi muutettaessa kerrostalosta kerrostaloon. Tarkista asuntosi mittaustapa tarvittaessa jakeluverkkoyhtiöltäsi.

Olen unohtanut ilmoittaa teille uuden osoitteeni. Miten toimin?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta saamme uuden asuntosi sopimusasiat ajan tasalle.

Voinko hoitaa sopimuksen teon netin kautta muuton yhteydessä?
Kyllä, sopimuksen tekeminen onnistuu helposti onlinepalvelussamme .

Takaisin ylös

Vikailmoitukset

Mistä saan tietoa sähkökatkon aikana?
Tiedossamme olevista jakelukeskeytyksistä pyrimme ilmoittamaan hyvissä ajoin etukäteen. Muista vioista ja sähkökatkoista tiedotamme nettisivuillamme.

Mistä valojen välkkyminen johtuu?
Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä, muutaman sekunnin sähkökatkosta tai jännitteen
laadun puutteista. Esimerkiksi sähköverkon kuormituksen paikallinen kasvu tai verkkovika voivat huonontaa jännitteen laatua. Välkyntä voi myös korjaantua käyttämällä tavallisen hehkulampun tilalla loistelamppua. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu, ota meihin yhteyttä.

Mihin katuvalaistusta koskevat vikailmoitukset tehdään?
Ilmoita ulkovalaistusviat tällä lomakkeella  tai soita maksuttomaan numeroomme 0800 397 248.

Minne ilmoitan sähköhäiriöistä?
Ilmoita havaitsemasi sähköhäiriöt maksuttomaan numeroomme 0800 397 245. Jos tilanne ei vaadi välittömiä toimenpiteitä, voit ilmoittaa häiriöistä myös tällä lomakkeella .

Mitä korjauksia ja asennuksia sähkönkäyttäjä saa tehdä itse?
Yleissääntönä on, että sähkötöitä saa tehdä vain sähköalan ammattilaiset. Sähkönkäyttäjä voi kuitenkin tehdä itse pieniä töitä, kuten:

  • asunnon sulakkeiden vaihtaminen. Työ pitää tehdä jännitteettömänä ja virrattomana eli sähkökeskuksen pääkytkin pois päältä.
  • pistorasian ja valaisinkytkimen kannen vaihtaminen jännitteettömänä
  • valaisimen liittäminen ”sokeripalaan” jännitteettömänä
  • valaisin pistotulpan asentaminen

Työn toteuttajan tulee kuitenkin olla perehtynyt sähköturvallisuuteen ja tietää varmasti mitä tekee. Sinulla on vastuu käyttämästäsi ja korjaamastasi sähkölaitteesta. Jos olet yhtään epävarma, pyydä sähkömies apuun.

Takaisin ylös

Kaukolämpö

Onko kaukolämpö ympäristöystävällistä?
Suurin osa Lahti Energian toimittamasta lämpöenergiasta tuotetaan sähkön ja lämmön yhteistuotantona sekä erillisissä lämpölaitoksissa. Polttoaineina suosimme ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja kuten maakaasua ja kotimaisia biopolttoaineita. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto säästää energiaa, mikä näkyy puhtaampana ympäristönä ja vähäisempinä lämmityskustannuksina. Lue lisää kaukolämmön eduista tästä .

Miten sähköä ja lämpöä tuotetaan Lahti Energiassa?
Omassa tuotannossamme käytämme polttoaineina kivihiiltä, maakaasua, puuta, erilliskerättyä energiajätettä ja biokaasua. Osakkuusyhtiöiden kautta meillä on osuus vesivoimaa, tuulivoimaa ja ydinvoimaa. Erilaisten polttoaineiden käyttömäärät ja suhteet vaihtelevat vuosittain.

Kuinka voin liittyä kaukolämpöverkkoon?
Kun haluat liittyä kaukolämpö- tai maakaasuasiakkaaksi, teemme kanssasi kirjallisen sopimuksen kiinteistön liittämisestä verkkoon ja lämmön tai kaasun toimittamisesta kiinteistöösi. Kaukolämpöön voidaan liittää kaukolämpöverkon lähellä olevat sekä uudet että vanhat kiinteistöt.

Takaisin ylös

Maakaasu

Onko maakaasu myrkyllistä?
Maakaasu on myrkytön, väritön ja hajuton kaasu. Vuotojen havaitsemiseksi kaasu on hajustettu, jolloin mahdolliset vuodot aistitaan helposti. Kaasu on ilmaa kevyempänä helppo tuulettaa ulos.

Mihin kaikkiin laitteisiin maakaasua voi käyttää?
Asumiskäytössä maakaasun pääasiallinen käyttö on kiinteistön lämmityskattilan polttoaineena. Muita yleisimpiä käyttökohteita ovat esimerkiksi liedet, uunit, grillit ja säteilylämmittimet.

Mihin maakaasun hinta perustuu?
Paikallisen jakeluyhtiön (kuten Lahti Energian) kaasun hinta muodostuu kiinteästä tehomaksusta, kaasun siirto- ja energiahinnasta sekä energiaverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Jakeluyhtiöillä on hintatariffit eri kokoluokan käyttäjille. Kaasun energiahintaan vaikuttavat polttoöljyn, sähkön ja hiilen hintojen kehittyminen. Energiamarkkinavirasto valvoo maakaasun hintojen kohtuullisuutta.

Takaisin ylös

Energiansäästövinkit

Miten TV:n ja digiboksin käyttö näkyy sähkölaskussa?
Kulutuksen osuus voi olla huomattava. Laitteita ei kannata pitää turhaan päällä ainakaan yöllä. Paras vinkki on sulkea TV silloin, kun sitä ei katso. TV-vastaanottimet kuluttavat sähköä eri tavoin.

Miten paljon tv:n valmiustila kuluttaa?
Laturien ja viihde-elektroniikan valmiustilat kuluttavat keskimäärin 5-10 % koko kotitaloussähköstä. Televisioiden valmiustilatehot nousevat digitalisoitumisen myötä. Myös ohjelmistopäivitykset tuovat lisäkulutusta. Laitteen on oltava valmiustilassa ohjelmapäivitystä varten noin 20-30 minuuttia, jonka aikana ne kuluttavat sähköä. Päivitettävän laitteen valmiustilateho on keskimäärin 15-30 W, huipputekniikalla varustetulla vastaanottimella vain 1,8 W.

Miten voin mitata, kuluuko kodissamme sähköä keskimääräistä enemmän?
Kodin sähkönkulutukseen vaikuttavat monet asiat, kuten perheen koko, sähkölaitteiden määrä ja ikä sekä laitteiden käyttötottumukset. Sähkölämmitetyssä kodissa vaikuttavat myös asunnon koko, ikä ja kunto. Meiltä voit lainata veloituksetta kulutusmittarin, joka helpottaa laitekohtaisessa kulutuksen seurannassa. Voit myös seurata kotisi energiankulutusta onlinepalvelussamme.

Miksi energiansäästölamput maksavat paljon enemmän kuin hehkulamput?
Energiansäästölamppuja kannattaa hankkia sellaisiin paikkoihin, missä valoja poltetaan pitkään. Energiansäästölamppujen materiaali- ja valmistuskustannukset ovat hehkulamppuja suuremmat, joten ne maksavat hehkulamppuja enemmän. Ne kestävät kuitenkin hehkulamppuihin verrattuna keskimäärin kymmenkertaisen ajan ja tuottavat samalla energialla viisinkertaisen määrän valoa, joten niiden hankkiminen kannattaa.

Onko saunan lämpötilalla vaikutusta sähkölaskuun?
Saunomistavat ja kiukaan lämpötila näkyvät kodin sähkölaskussa. Saunomiskertojen lisäksi kiukaan lämpötila vaikuttaa merkittävästi kokonaiskulutukseen. Sadan asteen löyly lisää energiankulutusta 20-30 % verrattuna 80 °C:n löylyyn.

Miten säästän energiaa keittiössä?
Sähköuuni vie valtavasti energiaa. Kun lämmittää uunin, kannattaa silloin tehdä iso määrä ruokaa kerralla. Uunin esi- ja jälkilämpöä kannattaa hyödyntää, jotta uuni olisi tyhjänä lämmin mahdollisimman vähän aikaa. Liesituuletin kannattaa säätää mahdollisimman pienellä hyvissä ajoin ja sitä kannattaa käyttää vain tarpeen mukaan. Myös liesi vie yllättävän paljon energiaa, joten sitä kannattaa säätää pienemmälle. Älä unohda kannen käyttöä, sillä liedellä ruokaa tehdessä voi lieden kääntää pois päältä, ja ruoka kypsyy kannen alla. Älä laita lämmintä ruokaa jääkaappiin, sillä myös viilentäminen vie paljon energiaa, jotta jääkaappi saa lämpimän ruoan viilennettyä. Kylmäkone rasittuu turhaan ja vie paljon sähköä. Lämpimät ruoat kannattaa viilentää huoneenlämmössä, parvekkeella, kuistilla tai kellarissa – tilojen mukaan.

Kannattaako kaikki lämmitysjärjestelmät laittaa kiinni kesällä?
Kesäaikana lämmitysjärjestelmät kannattaa kytkeä pois päältä. Myös koneellisen ilmanvaihtokoneen jälki- ja esilämmitys sekä rännien sulanapitolämmitys. Myös ilmalämpöpumppu kannattaa laittaa pois lämmitystoiminnolta. Kosteissa tiloissa lattialämmitys kannattaa pitää pienellä teholla kesälläkin, koska sen avulla voidaan ehkäistä kosteusvaurioita. Ilmainen tapa kesällä jäähdyttää on sulkea sälekaihtimet ja verhot, jotta auringonpaiste ei pääse lämmittämään huoneita.

Miksi sähkölaskuni on niin suuri?
Yleisimmät syyt:
Kun etäluentamittari asennetaan, talvikuukausien laskut ovat huomattavasti korkeampi kuin kesällä. Tämä koskee esimerkiksi sähkö- ja kaukolämmitettyjä talouksia. Tällöin ei kannata keskittyä vain yhden kuukauden laskuun vaan kannattaa tutkailla laskuja koko vuoden säteellä. Useimmissa tapauksissa kulut ovat tasoittuneet edellisvuoden tasolle.

Pesutiloissa oleva sähköinen lattialämmitys näkyy laskussa. Mukavuuslattialämmitystä kannattaa käyttää säästeliäästi ja harkiten.

Ilmalämpöpumppu voi myös olla yllättävä sähkösyöppö. Automaattitilassa ollessa ilmalämpöpumppu voi yrittää jäähdyttää huoneita, kun takassa poltetaan puita.

Takaisin ylös

Sähkö- ja energiasanastoa

Jakeluverkko
Paikallisen jakeluverkkoyhtiön omistama ja ylläpitämä alle 110 kV:n jännitteinen sähköverkko.

Kantaverkko
Kantaverkko on valtakunnallinen suurjännitteinen sähkönsiirtoverkko, johon kuuluvat 400 ja 220 kilovoltin ja tärkeimmät 110 kilovoltin johdot sekä sähköasemat. Suomen kantaverkkoa hallinnoi ja ylläpitää Fingrid Oyj.

Kokonaishinta
Sähkön hinta, joka muodostuu myyntihinnasta, siirtohinnasta sekä sähköveroista ja arvonlisäverosta.

Liittymissopimus
Liittymissopimuksessa sovitaan kirjallisesti asiakkaan sähköliittymän koko, toimituspäivä, hinta ja muut sähköliittymän toimituksen ehdot.

Määräaikainen sopimus
Saat sähkösi sovittuun hintaan koko sopimuskauden ajan. Sähkön markkinahintojen muutokset eivät nosta sähkön sopimushintaa. Sopimus sitoo molempia osapuolia eikä sitä voi irtisanoa kesken sopimuskauden.

Paikallisverkko
Yksityisen sähkönjakelijan paikallinen verkko, jota käytetään sähkön siirtoon yksityisen sähkönjakelijan kiinteistöjen alueella.

Pääsulake
Ylivirtasuoja sähkön käyttöpaikan ja sähköverkon välillä. Pääsulake määrittää asiakkaan sulakepohjaisen sähköliittymän koon.

Siirtohinta
Sähkön hinnan osuus, joka maksetaan paikalliselle jakeluverkkoyhtiölle siirtopalvelusta yhtiön omistamassa jakeluverkossa (vrt. myyntihinta). Sekä siirrosta että myynnistä veloitetaan kiinteä perusmaksu (euroa/kk), kulutuksen mukaan määräytyvä energiamaksu (snt/kWh) sekä veroja. Siirtomaksuilla katetaan verkkopalveluista ja sähköverkon ylläpidosta yhtiölle koituvat kustannukset. Siirtohinnan kohtuullisuutta valvoo Energiamarkkinavirasto.

Sähkövero
Valtion kuluttajilta perimä energiavero, joka lisätään sähkön siirtohintaan. Sähkövero sisältää valmisteveron ja huoltovarmuusmaksun. Veron suuruuden vahvistaa eduskunta.

Yösähkö
Yösähkö on järkevä vaihtoehto asiakkaalle, joka voi keskittää sähkönkäyttöään yöaikaan (klo 22-07). Yösähkö on yleissähköä edullisempaa ja sopii erityisesti omakotitaloihin, joissa on suora sähkölämmitys sekä yösähkömittari kahdella lukemapaikalla. Yösähkön hinta on yöaikana edullisempaa kuin päivällä.

Takaisin ylös