Kaukolämmön asiakaspalvelussa ja liittymämyynnissä työt seuraavat vuodenaikoja. Talvella juttelemme asiakkaiden kanssa enimmäkseen kaukolämmön kulutuksesta. Keväällä kun routa on sulanut, työllistävät liittymissopimukset ja uusien liittymien suunnitteleminen. Kesällä rakennetaan liittymiä ja kaukolämmön käyttöön liittyvissä kysymyksissä on hiljaisempaa.
Asiakasneuvojan ja liittymämyyjän sesonki alkaa usein syksyllä, kun uudet liittymät valmistuvat ja lämmityskausi alkaa. Lämmityskauden alkaessa herää kysymyksiä laidasta laitaan, eikä kaikkiin kysymyksiin ole yksiselitteisiä vastauksia olemassa. Täällä linjan toisessa päässä siis saa olla todellinen monitoimimies tai -nainen. Onneksi meillä on huipputiimi taustalla, joten saatte ihan varmasti asiantuntevaa palvelua. Ottakaa meihin rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme, eikä tyhmiä kysymyksiä ole olemassa. Jonottaa ei kannata. Jos olemme varattuna, jättäkää soittopyyntö. Lähes aina soittelemme saman päivän aikana takaisin.
Lämmityskauden alkaessa kaukolämmön asiakaspalveluun tulee kysymyksiä, jotka toistuvat vuodesta toiseen.
Yleisin on, että patterit eivät lämpene tai lämpenevät huonosti. Kaukolämmön toimituksen tietää olevan kunnossa, jos hanasta tulee kuumaa vettä. Lämmönjakohuoneessa kannattaa käydä tarkastamassa, että kesäsulku ei ole päällä ja varmistaa, että lämmityksen kiertovesipumppu toimii. Jos nämä ovat kunnossa, voi vika olla esimerkiksi säätimessä tai säätöventtiilissä. Näissä poikkeustilanteissa kannattaa ottaa meihin yhteyttä, niin voimme yhdessä ratkoa ongelmaa. Usein päädymme asiakkaidemme kanssa katsastus- ja huoltopalveluun, jossa vika saadaan viimeistään selvitettyä. Palataan katsastus- ja huoltopalveluun vielä myöhemmin.
Jos olet aluelämpöverkossa ja patterit lämpenevät huonosti, niin varmista, ettei kesäsulku ole päällä. Aluelämpötalossa ei ole varsinaisia kaukolämpölaitteita ja usein ongelmaa löytyy liian pienestä vesivirrasta. Soittele siis meille, niin tarkastetaan mittaustiedoista aluelämmön toimitus ja laitetaan tarvittaessa huoltohenkilö paikalle.
Nyt kun energiaa tulee säästää, meiltä kysytään myös puunpoltosta lämmityksen tukena. Kaukolämpötalossa puunpoltolla saa ostoenergiaa säästettyä ihan samalla tavoin kuin muissakin lämmitysmuodoissa. Etenkin kaikkein kylmimpinä talvipäivinä takan lämmittäminen on hyvä idea ja siitä on myös suurin hyöty. Jos tulisija on ollut pitkään käyttämättömänä, lämmittele maltillisesti ja muista, että tulisijat on nuohottava kerran vuodessa.
Energiaa säästät myös pudottamalla sisälämpötilaa. Lämpötilaa kannattaa pudottaa aste kerrallaan, jotta viileämpään lämpötilaan ehtii tottua. Vähemmän käytössä olevissa tiloissa kannattaa pitää viileämpi lämpötila kuin oleskelutiloissa.
Energian kulutusta on kätevintä seurata meidän OmaWatti-palvelussa. Energian käytön seuraaminen on ainakin näin alalla olevan silmään mielenkiintoista. Kulutustietojen perusteella on helpompi tehdä pieniä valintoja, joilla saa omaa kulutustaan pienennettyä. OmaWatti on maksutta kaikkien meidän asiakkaidemme käytössä. Omawatista näet sekä sähkön että kaukolämmön kulutustiedot tunnin tarkkuudella.
Jos kaukolämpölaitteiden kunto mietityttää tai tarvitset käytön opastusta, käy tutustumassa meidän katsastus- ja huoltopalveluumme. Suora linkki löytyy tästä. Tarjoamme palvelua kaiken kokoisille kiinteistöille. Asiakkaamme ovat olleet palveluun tosi tyytyväisiä ja meidän auttavalla asenteella varustetut huoltohenkilömme ovat mielellään palveluksessanne.
Toivottavasti näistä pienistä vinkeistä oli apua. Mukavaa loppuvuotta kaikille asiakkaillemme, lämmitit sitten kaukolämmöllä, lämpöpumpulla tai jollain muulla.
Kirjoittaja on Lahti Energian myyntineuvottelija Santeri Pusa