Sähkömoottorit siirtyvät myös vesille

Isoja polttoainemääriä nielevien muskeliveneiden aika näyttää olevan ohi. Venevalmistajat miettivät nyt vähäpäästöisempiä ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Lue myös muita mielenkiintoisia artikkeleita!

Suomalaisyritys Q-Yachts Oy on sähköveneilyn kehityksen kärjessä ja vie ensimmäistä Q30-sähkövenettään maailman markkinoille. Valmistaja kuvailee luomustaan vesillä liikkumisen Teslaksi. Hiljaisen ja täysin sähköllä toimivan veneen ajatuksena on tuottaa purjehduksen kaltaista luonnossa liikkumista ilman melua. Suurimmat äänet syntyvät veneen tieltä väistyvästä vedestä.

Q30 ei kykene samoihin huippunopeuksiin kuin polttomoottorilla varustetut Day Cruiserit, mutta se ei ole tarkoituskaan.

– Haluamme muuttaa ajattelutapaa kiireisestä moottoriveneilystä rauhalliseen ja nautinnolliseen matkantekoon. Veneen linjakas valkoinen runko istuu hienosti puhtaaseen luontomaisemaan, kertoo Q-Yachts Oy:n myyntijohtaja Joakim Hildén.

Taloudellista ajoa

Kyse on myös veneilyn luontoystävällisyydestä ja ajamisen taloudellisuudesta. Optimaalisessa 6–9 solmun vauhdissa sähköveneen energiankulutus on todella pieni, vain noin 3–6 kW. Akkupaketista riippuen veneellä voi ajaa maltillisella kruisailuvauhdilla jopa 10–15 tuntia tai täydellä 15 solmun vauhdilla noin 1,5–2 tuntia. Vene ladataan tavallisesta pistorasiasta melkein tyhjästä täyteen yön yli.

Sulavasti liikkuvalla veneellä aaltoja muodostuu perinteistä moottorivenettä huomattavasti vähemmän, mikä tarkoittaa myös ajamisen taloudellisuutta. Q30:n hankintahinta on kuitenkin korkea, 227 000 euroa, vaikkakin tekniikka on lähes huoltovapaata ja käyttövoimana sataprosenttisesti sähkö. Useimpien palkansaajien ulottumattomissa vene joka tapauksessa on.

Kotkalaista laatua myös ulkomaille

Veneet valmistetaan Kotkan veistämöllä, ja ensimmäiset kappaleet on myyty Suomeen, Australiaan ja Sveitsiin. Valmistaja näkee enteitä siitä, että tästä suomalaisesta ”merten Teslasta” voisi tulla sähköisen veneilyn uranuurtaja ja maailman venemarkkinoiden valloittaja. Ainakin se on osoitus suomalaisesta osaamisesta ja työstä.

 

Q30-sähkövene

  • Valmistaja  q-yachts.com
  • Pituus 9,3 m, leveys 2,2 m, syväys 0,6 m
  • Paino 1 600 kg 
  • Moottori  20 kW Oceanvolt AXC 20
  • Akusto  30 kWh litiumakut (+15 kWh lisävarusteena)

 

Käyttösäde 

  • 10h/15h (60/90mpk) 6 solmun ( Slow Cruising) vauhdissa
  • 5h/7,5h (42/63mpk)  9 solmun (Fast Cruising) vauhdissa
  • 1,5h/2h (22/33mpk) 15 solmun (Full Speed) vauhdissa

Teksti: Riikka Lång  Kuvat: Q-Yachts

  • Jaa tämä sivu