Sata lasissa, kulut kurissa

Lasi on tullut jäädäkseen. On vaikea keksiä sille korvaavaa materiaalia, toteaa lahtelainen yrittäjä Tero Granqvist Maakunnan Lasista.

Massakulttuurin aika on ohi. Arkkitehdit, rakentajat ja kodin sisustajat haluavat yksilöllisiä lasiratkaisuja. Maakunnan Lasissa asiakkaita kuunnellaan herkällä korvalla, jotta lopputuloksesta saadaan paras mahdollinen.

– Teemme räätälöityjä mittatilauslaseja kokonaispalveluna. Huolehdimme siitä, että asiakkaamme saavat oikean tuotteen oikein asennettuna.

Asiakkaat ovat pääosin Päijät-Hämeestä, ja lisäksi Lahdesta urakoidaan laseja rakennusliikkeiden kohteisiin pääkaupunkiseudulle. Maakunnan Lasi toimii myös tukkurina pienemmille paikallisille lasiliikkeille. Asentajat ovat talon omaa väkeä: vain alumiiniprofiileissa käytetään asennuskumppaneita.

Mittatilauslasien ohella lasinkorjauspalveluiden kysyntä on pitänyt vauhtia yllä.

– Aina jossain menee jotain rikki. Lähdemme korjaamaan laseja vaikka keskellä yötä.

Lasilla lisää asumismukavuutta

Kodin lasivalinnoissa painottuvat asumismukavuus, ulkonäkö ja asunnon lisäarvo. Lämpölaseja vaihtavat ovat kiinnostuneita kolmikerroksisista selektiivilaseista mahdollisimman pienellä U-arvolla, jolloin lämpöenergiaa ei mene hukkaan. Energialuokitus auttaa kuluttajia vertailemaan eri ikkunoiden energiatehokkuutta. Valintoja ohjaavat myös voimassa olevat rakennusmääräykset.

Täysin huoltovapaita lasit eivät kuitenkaan ole. Esimerkiksi vanhemmissa taloyhtiössä on paljon jälkiasennettuja parveke- ja terassilasituksia, joiden huoltaminen kuuluu asunnon omistajan vastuulle.

– Usein peruspuhdistus ja liukastesprayn suihkauttaminen jumiutuneiden lasien kiskoihin auttaa. Tarvittaessa lasiammattilaisen apu on lähellä ja helposti saatavilla. Varaosien saatavuus ei ole aina yksinkertaista, sillä moni lasiliike on vuosien varrella lopettanut toimintansa.

– Tilaamme varaosia tarvittaessa 3D-tulostettuina paikalliselta toimijalta. 3D-tekniikalla varaosista saadaan millintarkkoja, lujia ja kestäviä.

Huolenpitoa ihmisistä ja ympäristöstä

Maakunnan Lasi on toisen polven perheyritys. Teron edesmenneen isän vuonna 1964 perustamassa lasiliikkeessä on aina uskottu lasiin ja sen mahdollisuuksiin. Tero on ollut yrityksessä töissä reilut parikymmentä vuotta. Kilpailussa pärjätään osaavan henkilöstön ja luottokumppanien avulla.

Ympäristöstä huolehtiminen koetaan ilmastonmuutoksen myötä erityisen tärkeäksi. Lasinkäytöstä syntyvä ylijäämälasi kerätään, kierrätetään ja ohjataan uusiokäyttöön. Yrittäjä on utelias uusille vihreille energiaratkaisuille:

– Kun taloyhtiössämme Pallaskadulla otettiin käyttöön uusi kulutus- ja olosuhdeseurantapalvelu Reiot, tulin kysyneeksi Lahti Energian kavereilta saako heiltä samoja palveluja myös yrityksiin.

Vihreä askel aurinkoenergiaan

Maakunnan Lasissa liiketoiminta on pidetty maltillisena ja kulut kurissa myös rakentamisen noususuhdanteissa. Säästöt olivat kimmoke myös uusimpiin lasihallin energiataloutta parantaviin investointeihin. 

– Olin jo vuosia miettinyt, miten saisi auringon valjastettua energian tuottamiseen. Aurinkoenergian kannalta kiinteistömme sijaitsee erinomaisella paikalla ilman varjostavia puita tai korkeita rakennuksia.

Lem-Kem nosti 128 paneelia katolle alkukesästä. Lahti Energian kokonaispakettiin kuuluu kaikki kartoituskäynnistä paneelien asennukseen ja huoltoihin. Yrittäjä seuraa kiinteistön sähkönkulutusta, aurinkopaneelien tuottoa ja järjestelmän huoltotarpeita Solar.web -sovelluksella.

– Säästämme sähkölaskuissa arviolta noin 2 500 euroa vuodessa. Saatu energiatuki lyhentää investoinnin takaisinmaksuajan noin yhteentoista vuoteen.

Edullisempaa lämpöä ilman investointia

Maakunnan Lasi on Lahti Energian tarjoaman Kaukolämpö 2.0 -palvelun yrityspilottikohde. Päätös sopimuksesta oli helppo, sillä kiinteistön vanha lämmönjakokeskus oli tiensä päässä ja sen uusiminen olisi kustantanut noin 15 000 euroa. Kertainvestoinnin sijaan Maakunnan Lasi ostaa jatkossa lämpöä palveluna kiinteään kuukausihintaan ja Lahti Energia vastaa sekä kaukolämpölaitteista että niiden ylläpidosta. Lahti Energia uusii lämmönjakokeskuksen vielä loppuvuoden aikana.

– Maksamme lämmöstä vähemmän kuin keskimäärin viimeisen viiden vuoden aikana, kun huomioidaan kokonaiskustannukset. Olisi ollut järjetöntä kieltäytyä näin hyvästä tarjouksesta.

Tietoa kiinteistöstä uudella palvelulla

Paikallinen energiayhtiö palvelee yrityksiä myös kiinteistöjen riskien hallinnassa. Haastatteluhetkellä syyskuussa kiinteistöön asennetaan antureita Reiotin olosuhde- ja kulutuksenseurantapalvelua varten.

– Saamme kaiken tiedon eri järjestelmistä yhteen paikkaan. Jatkossa seuraamme aurinkopaneelien tuottoa, kiinteistön lämpötilaa ja ilmankosteutta sekä vedenkulutusta helposti sähköisen palvelun avulla miltä tahansa päätelaitteelta, vaikkapa matkapuhelimesta.

Seuranta on tärkeää, sillä hallissa kulutetaan paljon vettä ja sähköä. Vesiputket ovat jo vanhoja, mikä lisää putkirikkojen riskiä.

– Reiot paljastaa mahdolliset vesi- ja kosteusvahingot jo alkuvaiheessa. Voimme reagoida poikkeustilanteisiin heti Reiotin hälytyspalvelun avulla.

Tero Granqvist kehuu Lahti Energian aktiivisuutta energiapalveluiden konsultoinnissa. Luotettavalle asiantuntemukselle on tarvetta, sillä yrittäjän aika menee asiakaspalveluun ja yritystoiminnan pyörittämiseen.

– Investoinnit tuovat meille pitkän tähtäimen säästöä. Kannustan muitakin jossittelijoita nopeisiin ja rohkeisiin päätöksiin energiatalouden parantamiseksi. Odottelu maksaa.

 

LASI SISUSTUKSESSA

  • Helppo ja kaunis tapa jakaa tilaa
  • Lisää valoa ja tilantuntua
  • Muotoutuu sisustukseen erilaisina pintoina, kaiteina ja tasoina
  • Helppo puhdistaa
  • Kestävä ja turvallinen
  • Eristää ääntä

MUODISSA JUURI NYT

  • Ruudukkoseinät ja liukuovet mustilla alumiinikehyksillä
  • Tilanjakajat ja näköesteet
  • Lasipöydät
  • Suuret lasipinnat
  • Printatut lasit

Teksti: Riikka Lång
Kuvat: Sebastian Ratu ja Maakunnan Lasi

  • Jaa tämä sivu