Lahti Energian tuulivoimatuotanto kasvoi merkittävästi

Julkaistu: 09.06.2020 09:00

Tuulisähkön osuus Lahti Energian kokonaistuotannosta on jo 22 prosenttia. Tuulivoimaa tuotettiin keväällä noin 40 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.

Tuulivoimaa tuotettiin Suomessa alkuvuonna 2020 noin kolmanneksen enemmän vuodentakaiseen verrattuna. Myös Lahti Energian tuulivoiman kokonaistuotanto oli tammi–huhtikuussa peräti 40 prosenttia suurempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Tähän vaikuttivat leudon talven runsas tuulisuus sekä tuulivoimaloiden hyvä käyttöaste.

- Poikkeuksellisen lämmin alkuvuosi vähensi kaukolämpötulojamme, mutta samaan aikaan kovat tuulet kompensoivat ja paransivat sähköntuotannon tulosta, kertoo Lahti Energian toimitusjohtaja Eero Seesvaara

Lahti Energia hankkii tuulivoimaa osakkuusyhtiöidensä EPV Energian ja Suomen Hyötytuulen kautta. Viime vuonna Lahti Energian omistusosuuksilla tuotettiin noin 35 GWh:a enemmän tuulivoimaa kuin edellisvuonna. Se vastaa noin 2 000 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta. Vuonna 2019 Lahti Energia sijoitti tuulivoimaosakeyhtiöihin 1,3 miljoonaa euroa.

Lahti Energia mukana 11 tuulivoimapuistossa ympäri Suomea

Tällä hetkellä Lahti Energialle tuulivoimaa tuottaa 11 tuulivoimapuistoa ympäri Suomea. EPV Energialla on viisi tuulivoimapuistoa, jotka sijaitsevat Vaasassa, Ilmajoella, Kristiinankaupungissa, Teuvassa ja Torniossa. Hyötytuulen tuulivoimapuistot sijaitsevat puolestaan Kalajoella, Raahessa ja Porissa.

- Tuulivoima on uusiutuvaa ja rakentamisen jälkeen käytännössä päästötöntä energiaa. Se on tällä hetkellä myös kannattavin sähköntuotannon investointikohde, joka sopii hyvin täydentämään muita energiayhtiön liiketoimintoja, kuten kaukolämpöä, sähkönjakelua sekä sähkön myyntiä, Seesvaara jatkaa.

Lahti Energian osakkuusyhtiöt rakentavat parhaillaan kahta uutta tuulivoimapuistoa: Hyötytuuli Polusjärven tuulipuistoa Pyhäjoella Pohjois-Pohjanmaalla ja EPV Energia Teuvan laajennusta Etelä-Pohjanmaalla. Niiden on määrä valmistua vuosina 2021 ja 2022. Uusien puistojen myötä Lahti Energian tuulivoiman tuotantoteho kasvaa 74 MW:iin. Tällä hetkellä se on lähes 60 MW:ia. Lahti Energian omistamasta tuulivoimasta yli 90 prosenttia on tuettua vielä noin 10 vuoden ajan.

Tuulivoiman osuus Lahti Energian sähköntuotannosta.jpg

Lahti Energian tuulivoiman määrä.jpg

Tuulivoima Suomessa

• Helmikuuhun 2020 mennessä Suomessa oli julkaistu tuulivoimahankkeita 18 500 megawatin (MW) edestä. Merelle suunniteltujen hankkeiden osuus on noin 2 700 MW.
  • Vuoden 2019 aikana Suomeen rakennettiin 56 uutta tuulivoimalaa (243 MW)
  • Vuoden 2019 lopussa Suomessa oli yhteensä 754 tuulivoimalaa, joiden kokonaiskapasiteetti oli 2284 MW.
  • Vuonna 2019 sähköä tuulivoimalla tuotettiin 5,9 TWh, jolla katettiin Suomen sähkönkulutuksesta noin 7 prosenttia.

Lähde: Suomen Tuulivoimayhdistys