Aurinkosähkön käyttö tuo Partasille sähkönsäästön lisäksi iloa.
Lahtelainen Pekka Partanen nauttii nykyään autolla ajamisesta enemmän kuin koskaan ennen. Partasen tallissa kiiltelee uudenkarhea sähköauto, jota hän lataa omakotitalonsa katon aurinkopaneeleiden tuottamalla aurinkosähköllä.
– Auto on hiljainen ja kiihtyy kuin unelma. Nippeli kerrallaan olen sen käyttöä opetellut.
Ajatus aurinkoenergian käytöstä lähti kytemään muutama vuosi sitten, koska Partasta on aina kiinnostanut uusiutuvan energian käyttö.
– Ajattelin, että olisi kiva olla jossain asiassa edellä muita, tämähän on tulevaisuutta. Meillä oli muutenkin auton vaihtaminen edessä. Aloin tuumia, mikä olisi hyvä loppuelämän auto. Myös bensan hinta hirvitti, 73-vuotias Partanen kertoo.
Partasten autonkäyttö on lyhyttä ajamista kaupungissa ja lähiseudulle kesämökille. Auton akku riittää kerralla 60–150 kilometrin matkaan.
Partanen pyysi aurinkopaneeleista tarjouksia parilta toimijalta ennen Lahti Energian tarjoamaa pakettia. Se oli Partasen mukaan niin selkeä ja kilpailukykyinen, että hän tarttui siihen. Myös paikallisuus oli yksi ratkaisevista tekijöistä. ”Voimala” kytkettiin samalla Lahti Energian sähköverkkoon. Lahti Energian lahtelainen yhteistyökumppani Lem-Kem asensi 12 aurinkopaneelia Partasen omakotitalon katolle heinäkuussa.
Nyt olen sähkön pientuottaja. Ylijäämäsähköstä Lahti Energia on hyvittänyt minulle kahdessa laskussa viisi euroa. Sähkölaskussa ollaan säästetty noin 10 prosenttia, Partanen laskeskelee.
Auton lisäksi sähköä kuluu ilmalämpöpumppuun, ruohonleikkuriin ja valaistukseen. 300-neliön kokoinen omakotitalo lämpiää kaukolämmöllä.
”Ja pyykinpesut tietenkin pyrimme ajoittamaan aurinkoisille keleille. Kesällä saattoi taivaalta säteillä jopa 3 000 wattia.
Partasten investointi – aurinkopaneelit ja sähköauto – maksoivat yhteensä 47 000 euroa. Aurinkopaneeleiden ja niiden asennuksen osuus oli 6 500 euroa. Moni on kysellyt, koska investointi mahdollisesti maksaa itsensä takaisin.
– Tämä investointi ei taida kuolettua ennen kuin itse kuolemme, mutta ei niin kannata ajatella. Tämä on ekologinen harrastus. On mukava seurailla kännykästä reaaliaikaisesti, kuinka paljon aurinkosähköä tulee, Partanen tarinoi.
Kännykän mukaan Partanen on säästänyt tähän mennessä 360 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Kaikkein parasta on kuitenkin ajaminen. Ja se, ettei tarvitse jonotella bensa-asemilla.
– Olin toriparkin puolestapuhuja. Mikä onkaan hienompaa kuin hurauttaa toriparkkiin sähköautolla. Kaverit huikkaavat, että sieltä se Eko-Pekka tulee, Partanen nauraa.
Hän aikoo laittaa auton parkkiin joulukuun ja maaliskuun väliseksi ajaksi. Silloin aurinkosähköä ei kerry niin paljon ja matkat hoituvat eläkeläisen bussikortin turvin.
– Ja hyötyliikunnalla. Eipähän tarvitse ostaa talvirenkaita ja vaihtaa niitä, sekin ruljanssi jäi nyt pois.
Teksti: Maija Joutjärvi Kuvat: Lauri Rotko