Tullaan tutuksi
Projekti-insinööri Juhani Palmunen rakensi sähköauton prototyypin jo 10 vuotta sitten. Työpaikalle Juhani ajelee itse virittämällään sähkökäyttöisellä polkupyörällä.
Sähköinen liikenne on päivän sana. Harva on kuitenkaan perehtynyt siihen jo 10 vuotta sitten, kun markkinoilla ei ollut vielä sähköautoja. Projekti-insinööri Juhani Palmusen työnkuvaan sähköinen liikenne on kuitenkin kuulunut alusta saakka.
– Olen aina tykännyt tv-sarjojen ”tekniikaheeboista” ja haluan olla itsekin sellainen. Siksi opiskelin tehoelektroniikkaa ja sähköverkkoja sekä hakeuduin töihin Lahti Energialle.
Yhtenä ensimmäisistä työtehtävistään Palmunen suunnitteli sähköauton prototyypin yhteistyössä järjestelmäasiantuntija Anssi Mäkelän ja Amotec Oy:n kanssa. Se muokattiin tavallisesta polttomoottoriauto Toyota Yariksesta mittarinlukua varten. Vuosi oli 2009.
– Innostusta riitti, mutta haastavinta oli saada auto myös helppokäyttöiseksi. Kyllähän siitä insinööriauto tuli, Palmunen naureskelee.
Ensimmäiset Nissan Leaf -sähköautot hankittiin Lahti Energialle neljä vuotta myöhemmin. Niiden myötä prototyyppi jäi käyttämättä.
Sähköisen liikenteen lisäksi Palmunen hallinnoi Lahden alueen verkkotietojärjestelmää ja vastaa LE-Sähköverkko Oy:n energiatehokkuustoimista. Hän suunnittelee myös uusia sähköverkkokohteita tai vanhojen saneerauksia.
Juhanin työuran aikana energia-alalla on ehtinyt tapahtua monenlaisia muutoksia. Nykyään sähköjohdot kaapeloidaan lähinnä maahan ja sähkönkulutusmittarit ovat etäluettavia. Myös tuulivoima on lisääntynyt merkittävästi ja aurinkosähkön kustannukset ovat pudonneet. LED-valaisimet ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
– Työ on ollut antoisaa mielenkiintoisella alalla, uudistumiskykyisessä yhtiössä. Haasteita riittää varmasti jatkossakin.
Projekti-insinööri Juhani Palmusen mukaan sähköisen liikenteen käännekohta oli vuosi 2013, kun Teslan S-malli tuli markkinoille. Auto oli tehokas, nopea ja hyvännäköinenkin. Palmunen uskoo sähköautojen yleistyvän parin vuoden kuluttua entisestään.
– Sähköauto on lopulta voittava tekniikka energiatehokkuuden ansiosta. Jo 5 vuoden sisällä sähköauton hinta lienee sama tai ainakin lähellä tavallisen auton hintaa. Polttomoottoritekniikan hinta on saatu alas, miksei akkujenkin? Toki se riippuu valtion verotuksesta, tuesta ja akkujen kehittymisestä, koska akusto on sähköauton kallein osa.
Myös kevyet sähkökulkuneuvot, kuten sähköpyörät ja -mopot, yleistyvät Palmusen mukaan lähivuosina. Ne ovat ruuhkassa monesti nopein kulkutapa.
Eurooppaan on pian tulossa uusia, 150–350 kW:n latauspisteitä. Ne lataavat parhaimmillaan kuudessa minuutissa 150 kilometrin ajomatkan. Se on parannus Teslan 120 kW:n Supercharger-latauspisteisiin.
– Realistista on, että sähköauto ladattaisiin kotona yön tai töissä työpäivän aikana. Julkisia latauspisteitä tarvitaan lähinnä kaupungista toiseen liikkumiseen.
Taloyhtiöissä ja omakotitaloissa sähköau-ton latausmahdollisuus saadaan usein lämmityspistorasioiden oheen.
– Vaihtoehdot kannattaa kuitenkin selvittää etukäteen asiantuntijalta, Palmunen neuvoo.
Teksti: Janina Jokimies
Kuva: Sebastian Ratu