Sähköautojen (hybridit + täyssähköautot) määrä on Suomessa yli kaksinkertaistunut vuosittain. Useiden ennusteiden mukaan uuden täyssähköauton ostohinta laskee polttomoottoriauton tasolle vuosina 2023–2025. Hintojen halpenemisen ja poliittisen ohjauksen voi olettaa nopeuttavan autokannan sähköistymistä entisestään.
Suomen autokanta on keskimäärin varsin iäkästä, joten muutos etenee asteittain. Arvioiden mukaan noin 20 prosenttia Suomen koko henkilöautokannasta voisi olla sähköautoja vuoteen 2030 mennessä.
Lähde: Helsingin Sanomat, Sähköautot valtaavat Suomen tiet yllättävän nopeasti, ennustaa VTT (julkaistu 30.1.2019).
Kyllä on – varsinkin Suomessa, jos verrataan sähköautoja polttomoottoriautoihin. Sähköautojen ja erityisesti akkujen valmistus kuluttaa paljon energiaa, joten uutena sähköauton hiilijalanjälki on polttomoottoriautoa suurempi.
Suomessa käytettävä sähkö on kuitenkin varsin puhtaasti tuotettua. Tämä yhdessä sähkömoottorin kertaluokkaa paremman hyötysuhteen kanssa tekee sähköautosta polttomoottoriautoa paremman vaihtoehdon jo muutaman kymmenen tuhannen ajokilometrin jälkeen.
Julkinen liikenne on toki sähköautoakin parempi vaihtoehto, ja lyhyillä matkoilla kannattaa luonnollisesti kävellä tai pyöräillä.
Sekä Tukes että SESKO suosittelevat käytettäväksi erityisesti sähköauton lataamiseen suunniteltua latausasemaa, jossa on standardien mukainen latauspistoke – yleisimmin nimeltään Type 2. Näin lataus sujuu turvallisesti ja samalla käyttömukavuus paranee.
Latausta tavallisista schuko-pistorasioista ei suositella, sillä niihin liittyy kohonnut sähköpalon riski. Lisäksi lataus on erittäin hidasta.
Jos autoa lataa kotona, ostosähkön hinta on noin 0,12 € / kWh. Julkisissa latauspaikoissa Lahden seudulla sähkön hinta on useimmiten 0,15–0,20 € / kWh. Sähköauto kuluttaa keskimäärin 20 kWh/100 km, joten ajoenergia maksaa noin kolme euroa sataa kilometriä kohti.
Lataukseen kestoon vaikuttavat akun koko sekä latausteho. Akun koko hybridiautoissa on tyypillisesti 10–15 kWh ja täyssähköautoissa 30–100 kWh. Latausteho riippuu sekä latausaseman tehosta että auton sisäisestä laturista. Tyypillinen kotilatausteho vaihtelee 3,6:sta 11 kW:iin.
Oheisessa kuvaajassa on kuvattu tunnissa saavutettu ajomatkan lisäys eri lataustehoilla.
Kyllä saavat. ARA myöntää taloyhtiöille jopa 35 prosentin tuen toteutuneille kustannuksille, kun latausvalmiudet rakennetaan vähintään viidelle autopaikalle.
Latauslaite kotiin asennettuna maksaa noin 1 000–2 000 mallista, halutusta lataustehosta ja muista ominaisuuksista
Suosittelemme ensimmäiseksi selvittämään taloyhtiön mielipiteen lataustarpeen määrästä. Tämä onnistuu esimerkiksi Lahti Energian ilmaisella latauskyselyllä.
Seuraavaksi on hyvä selvittää faktat latausmahdollisuuksista latauskartoitus. Latauskartoituksesta taloyhtiö saa raportin käy ilmi sähköjärjestelmien nykytilanne sekä muutama hintoineen latausjärjestelmien toteuttamiseksi.
Toteutusvaiheessa mahdollinen sähkökeskusten vahvistaminen luonnollisimmin taloyhtiön hanke, kun taas latausasemat tehdä joko taloyhtiön tai osakkaiden hankintana.
Lahti Energia on latausratkaisuja kehittävän Virran osaomistaja. Toteutamme Lahden alueella sähköautojen latausratkaisut niin taloyhtiöille, omakotiasujille yrityksillekin avaimet käteen -periaatteella.
Keskustelen mielelläni kanssasi lisää latausasioista, joten otahan yhteyttä!
Timo Kenttälä
myyntipäällikkö,
sähköautojen latausratkaisut ja aurinkosähköjärjestelmät
040 843 4448
timo.kenttala@lahtienergia.fi