Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät kaikki usein kysytyt kysymyksemme.

Oomi energia

Oomi on uusi sähkönmyyntiyhtiö, jossa yhdistyvät Lahti Energian ja kymmenen muun osakasyrityksen voimat. Lahti Energian sähkönmyynti siirtyi Oomille 1.4.2020, jolloin silloiset Lahti Energian sähkönmyynnin asiakkaat siirtyivät Oomin sähkönmyynnin asiakkaiksi.

Lahti Energian toiminta jatkuu edelleen, mutta sähkönmyynnin hoitaa Oomi, jonka osakas olemme. Oomi tarjoaa myös mm. aurinkosähköjärjestelmiä ja sähköauton latausratkaisuja.

OmaWatti

Lahti Energian online-palvelussa OmaWatissa voit seurata energiankulutusta, päivittää asiakastietoja ja tarkastella laskuja. OmaWatista löydät myös verkkopalvelu- ja lämpösopimuksesi. Sähkönmyyntisopimukset tai -laskut saat sähkönmyyjältäsi.

Asiakaspalvelu

Yhteystietosivulta löydät kaikki yhteystietomme. Jos epäröit, mihin tulisi olla yhteydessä, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme auttaa ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Laskutus

  • Jos olet saanut laskusi Lahti Energialta tai LE-Sähköverkolta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme ennen eräpäivää. Laskun eräpäivää voi siirtää maksutta kaksi viikkoa. Huomioithan, että useamman perättäisen laskun eräpäivää ei voi siirtää.
  • Jos sähkön myyjäsi läpilaskuttaa myös verkkopalvelumaksusi, olethan yhteydessä sähkön myyjääsi ja sovit maksujärjestelyistä heidän kanssaan.
  • Jos olet saanut jo maksumuistutuksen, toimithan maksumuistutuksessa olevien ohjeiden mukaan.

Kiinteän eräpäivän valitseminen ei ikävä kyllä ole tällä hetkellä mahdollista.

Voit tilata e-laskun kätevästi omasta verkkopankistasi. Tarvitset tilausta varten viitenumeron, joka löytyy edelliseltä laskultasi.

Oikean laskuttajan valitseminen on tärkeää:

  • kaukolämpölasku
    • valitse laskuttajaksi Lahti Energia Oy
  • sähköverkkopalvelulasku
    • valitse laskuttajaksi LE-Sähköverkko Oy
  • sähkön myyntilasku
    • tilaa e-lasku myyjäsi ohjeiden mukaisesti
  • sähkön myyntilasku, jolla sähkön myyjä läpilaskuttaa myös LE-Sähköverkko Oy:n verkkopalvelumaksun
    • tilaa e-lasku myyjäsi ohjeiden mukaisesti

Jos olet jo saanut maksumuistutuksen tai katkaisuvaroituskirjeen, toimithan sen ohjeiden mukaisesti. Muussa tapauksessa maksathan laskun mahdollisimman pian.

Sähköt tai kaukolämpö eivät katkea vielä ensimmäisen maksumuistutuksen jälkeen, vaan asiakkaalle lähetetään erillinen katkaisuvaroitus.

Tarkistahan postiosoitteesi ajantasaisuuden OmaWatista tai Lahti Energian asiakaspalvelusta, jotta mahdolliset maksumuistutukset tai katkaisuvaroitukset löytävät perille. Jos epäilet, että posti ei ole tullut perille, ota tarvittaessa yhteyttä laskuttavaan tahoon (Lahti Energia, LE-Sähköverkko Oy ja/tai sähkönmyyjäsi).

Jos olet sopinut, että sähkönmyyjäsi läpilaskuttaa myös verkkopalvelumaksun, olethan yhteydessä sähkönmyyjääsi.

Olethan varmistanut, että yhteystietosi ovat ajan tasalla? Voit tarkistaa postiosoitteen ja sinulle osoittamamme laskut OmaWatista tai Lahti Energian asiakaspalvelusta.

Verkkopalvelulaskun laskutusväli voi olla pidempi, jolloin lasku tulee harvemmin kuin joka kuukausi.

Otathan tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme. Autamme mielellämme!

LE-Sähköverkko ottaa asteittain käyttöön tehomaksun verkkopalvelusopimuksissaan. Jos sopimuksellasi on tehomaksu, verkkopalvelumaksu koostuu kolmesta osasta: perusmaksusta, energian mitatusta kulutuksesta ja huipputehosta. Perusmaksu on kiinteä maksu ja huipputeho on korkein yhden tunnin teho.

Tehomaksun suuruus määräytyy edellisen 12 kuukauden suurimman kulutetun tuntitehon mukaan. Tuntiteho tarkoittaa asiakkaan yhden tunnin aikana kuluttamaa energiamäärää.

Muutto

Kaukolampö

Varmistathan, että olet muuton yhteydessä muistanut tehdä sopimuksen voimaan. Sähkösopimus tulee sopia sähkönmyyjän kanssa hyvissä ajoin. Löydät lisää ohjeita Muuttajalle-osiosta.

Jos sinulla on jo sopimus ja olet saanut katkaisuvaroituksen, toimithan katkaisuvaroituksen ohjeiden mukaan tai otathan yhteyttä katkaisuvaroituksen lähettäneeseen tahoon.

Mikäli et ole saanut katkaisuvaroitusta, tarkistathan, että postiosoitteesi on ajan tasalla. Voit tarkistaa OmaWatista tai asiakaspalvelustamme, mikä postiosoite Lahti Energian ja LE-Sähköverkon tiedossa on. Sähkönmyyjän tiedossa olevan postiosoitteen voit tarkistaa sähkönmyyjältäsi.

Sähkö

Varmistathan, että olet muuton yhteydessä muistanut tehdä sopimuksen voimaan. Sähkösopimus tulee sopia sähkönmyyjän kanssa hyvissä ajoin. Löydät lisää ohjeita Muuttajalle-osiosta.

Jos sinulla on jo sopimus ja olet saanut katkaisuvaroituksen, toimithan katkaisuvaroituksen ohjeiden mukaan tai otathan yhteyttä katkaisuvaroituksen lähettäneeseen tahoon.

Mikäli et ole saanut katkaisuvaroitusta, tarkistathan, että postiosoitteesi on ajan tasalla. Voit tarkistaa OmaWatista tai asiakaspalvelustamme, mikä postiosoite Lahti Energian ja LE-Sähköverkon tiedossa on. Sähkönmyyjän tiedossa olevan postiosoitteen voit tarkistaa sähkönmyyjältäsi.

Voit. Sähkösopimus solmitaan sähkönmyyjän kanssa, jonka asiakas voi valita vapaasti. Lahti Energialla ei ole enää sähkönmyyntiä.

Verkkopalvelusopimus muodostuu automaattisesti paikalliselle verkkoyhtiölle sähkönmyyntisopimuksen perusteella. Asiakkaan ei siis tarvitse erikseen tehdä verkkopalvelusopimusta.

Lahti Energia ei enää itse myy sähköä, joten emme valitettavasti voi antaa sähkötarjousta. Voit pyytää tarjousta haluamaltasi sähkönmyyntiyhtiöltä.

Jos sähkönkäyttöpaikkasi on LE-Sähköverkon alueella, olet sähköverkkopalvelumme asiakas automaattisesti. Verkkopalvelusopimus muodostuu ja päivittyy aina myyntisopimuksen mukaan. Verkkopalvelun hintaan ei vaikuta se, mistä tai millaisen myyntisopimuksen olet valinnut.

Sähköliittymällä tarkoitetaan kaapelia, joka liittää kiinteistön sähköverkkoon. Käyttöpaikka tarkoittaa puolestaan asuntoa tai muuta tilaa, jonka sähkönkulutusta mitataan mittarin avulla. Yhdessä käyttöpaikassa on aina yksi mittari. Sähköliittymässä voi olla yksi tai useita käyttöpaikkoja.

Lahti Energia Sähköverkko Oy haluaa hoitaa sähköjen kytkennän aina turvallisesti, jotta vältytään esimerkiksi tulipaloilta. Jos osoitteestasi on sähköt katkaistu, lähestymme sinua tekstiviestitse ja pyydämme varmistamaan turvallisen kytkennän. Puhelinnumerosi saamme sähkönmyyntiyhtiöltä. Toimithan tekstiviestin ohjeiden mukaan!

Sähköt kytketään vain arkisin toimistoaikana (ma–pe klo 8–16).

Sähköverkkopalvelu

LE-Sähköverkko Oy lähettää sopimusvahvistuksen verkkopalvelusta. Sähkösopimus koostuu aina sähkönmyynnin osuudesta sekä verkkopalvelusta. Asiakas solmii sopimuksen aina sähkönmyyjän kanssa, joka hoitaa ilmoituksen paikalliselle verkkoyhtiölle. Sähkön verkkopalvelusopimus muodostuu ja päivittyy siis automaattisesti sähkönmyyntisopimuksen perusteella.

Sähköliittymällä tarkoitetaan kaapelia, joka liittää kiinteistön sähköverkkoon. Käyttöpaikka tarkoittaa puolestaan asuntoa tai muuta tilaa, jonka sähkönkulutusta mitataan mittarin avulla. Yhdessä käyttöpaikassa on aina yksi mittari. Sähköliittymässä voi olla yksi tai useita käyttöpaikkoja.

Muut aiheet

Lahti Energia Oy on Lahden kaupungin tytäryhtiö, jonka voimalaitoksilla tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä. Lahti Energia myy kuluttajille, yrityksille ja taloyhtiöille kaukolämpöä ja sen lisäpalveluita.

Lahti Energia Sähköverkko Oy on Lahti Energia Oy:n itsenäinen tytäryhtiö. Lahti Energia Sähköverkko Oy huolehtii Lahden ja ympäristökuntien sähkönjakelusta sekä siihen liittyvistä palveluista. Jakeluverkko ulottuu Lahden ja Hollolan lisäksi osaan Iittiä, Hämeenkoskea sekä Asikkalaa.