Syysmyrskyjen aikaan turvallisuus sähköverkon läheisyydessä korostuu – vältä vikapaikkoja

Syksyn tullen myös syys- ja talvimyrskyt tekevät tuloaan. Kova tuuli ja mahdollisesti puihin kasautuva tykkylumi voivat kaataa puita ilmassa kulkeville sähkölinjoille. Linjoille kaatuneet puut voivat aiheuttaa sähköiskun vaaran, jos liikut niiden lähistöllä.

Maahan pudonnut sähköjohto voi olla jännitteinen ja siksi vaarallinen, vaikka sähköjohto ei näyttäisi vaaralliselta. Siksi on tärkeää pysyä kaukana vikapaikasta vaaran välttämiseksi.

Neuvo lapsillesi turvalliset toimintatavat ja leikkipaikat. Sähkölinjojen lähellä ei saa leikkiä.

Toimi turvallisesti ja pysy etäällä vikapaikasta

Jos näet sähkölinjalle kaatuneita puita tai maahan pudonneita sähköjohtimia, älä koske niihin, vaan pidä vähintään 20 metrin varoetäisyys vikapaikkaan. Sähköverkon vikojen korjaus on aina ammattilaisen työtä.

Näin toimit turvallisesti

  • Vältä turhaa liikkumista sähkölinjojen lähellä.
  • Pidä sähkötolppiin ja muuntamoihin vähintään viiden metrin etäisyys. Sähkölinjojen alla kulkevat huoltotiet tai ulkoilureitit ovat yleensä turvallisia, kunhan et mene liian lähelle pylväitä tai johtoja.
  • Pysy vähintään 20 metrin päässä sähkölinjoista, jos näet linjalle kaatuneita puita tai pudonneita johtimia.
  • Ilmoita linjalle kaatuneista puista ja muista vaaratilanteista meille Lahti Energia Sähköverkolle päivystysnumeroomme 0800 395 267.
  • Seuraa tarvittaessa viranomaisten ja meidän viestintäämme tilanteen etenemisestä.
  • Jos olet kaatamassa puita sähkölinjojen läheltä, voit saada meiltä puunkaatoapua.

Turvallisuus on yhteinen asiamme – varovaisuus voi pelastaa henkiä.

Milloin ilmoitat meille viasta?

Sähköverkon laajat jakeluhäiriöt näkyvät automaattisesti valvontajärjestelmässämme. Ilmoita viasta meille vain silloin, jos tiedät, mikä vian aiheuttaa, esimerkiksi jos olet havainnut sähkölinjalle kaatuneen puun.

Ilmoita vaaratilanteesta

Jos huomaat sähköverkon vaaratilanteen, soita meille numeroon 0800 395 267. Vaaratilanteita ovat esimerkiksi sähkölinjan päälle kaatunut puu, sähkötolpan katkeaminen tai maahan pudonneet johtimet. Ne voivat aiheuttaa sähköiskun.

Yksittäisten kiinteistöjen viat eivät näyt automaattisesti käytönvalvontajärjestelmässämme. Niistä voit ilmoittaa sähkönjakelun päivystysnumeroomme 0800 397 245. Jos tilanne vaatii viranomaisten apua, esimerkiksi ensihoitoa tai pelastusviranomaisia, soita hätänumeroon 112. Älä soita hätänumeroon, jos kukaan ei ole vaarassa esimerkiksi sähkökatkotilanteessa.

Ajantasaisen sähkönjakelun häiriötilanteen voit tarkistaa sähköverkon häiriökartaltamme.

Lue lisää

Keskeytykset ja häiriöt

Miten toimin, jos sähköt katkeavat tai lämpöä ei tule?

Puunkaatoapu sähkölinjojen lähellä olevien puiden kaatamiseen

Vinkki kesämökkiläisille: Näin katkaiset sähköt oikein kesämökiltäsi

Onko kesämökkikautesi tulossa päätökseen? Jos haluat katkaista sähköt talven ajaksi kesämökiltäsi tai muusta kiinteistöstäsi, on tärkeää tehdä se oikein, jotta sähkömittarin etäluenta toimii.

Katkaise sähköt mittarin kytkentälaitteen painikkeesta painamalla sitä muutaman sekunnin ajan. Näin tiedonsiirtoyhteys mittariin säilyy, mutta sähköt katkeavat. Älä siis katkaise sähköjä pääkytkimestä, koska silloin sähkömittarin etäluenta ei toimi oikein.

Keväällä kesämökkikauden alettua voit kytkeä sähköt takaisin päälle samasta painikkeesta painamalla sitä joitakin sekunteja. Näytön tilatunniste kertoo, onko sähköt katkaistu.

Lue lisää ja tutustu eri mittarimallien käyttöohjeisiin sivulla sähköenergian mittaus.

Luitko jo uutisemme sähkömittareiden vaihdosta?

Lue, miten mittarinvaihtoprojekti etenee: Sähkömittareiden vaihto alkaa Tornatorin alueelta

Sähkömittareiden vaihto alkaa Tornatorin alueelta

Vaihdamme kaikille asiakkaillemme uudet sähkömittarit vuosina 2026–2028. Aloitamme vaihtotyön lokakuussa 2025 pilottivaiheella, jolloin vaihdamme mittarit pienelle määrälle asiakkaita Tornatorin alueella Lahdessa. Pilottialueen avulla varmistamme vaihtoprosessin sujuvuuden.

Lähetämme Tornatorin alueen asiakkaille ennakkotietona vaihdosta lähiaikoina tekstiviestin numerosta 12102. Tammikuusta 2026 alkaen alamme vaihtaa mittareita laajemmalle asiakasjoukolle etenemällä alue kerrallaan. Kaikki asiakkaamme saavat uuden mittarin vuoden 2028 loppuun mennessä. Yhteensä noin 90 000 vanhaa mittaria vaihdetaan uusiin Landis+Gyr-mittareihin.

Käytännön vaihtotyön tekee yhteistyökumppanimme Eltel. Uusimme sähkömittarit, koska vanhat mittarit tulevat pian käyttöikänsä päähän. Uudet mittarit täyttävät muuttuneet mittausasetukset.

Otamme yhteyttä – päivitä yhteystietosi OmaWattiin

Kun mittarinvaihtosi lähestyy, saat ensin tekstiviestin meiltä Lahti Energia Sähköverkolta. Sen jälkeen saat Elteliltä kirjeen, tekstiviestin tai puhelun. Yhteydenottotapa riippuu siitä, onko asentajalla vapaa pääsy mittarillesi vai vaatiiko mittarinvaihto sen, että olet paikalla päästämässä asentajan mittaritilaan.

Toimi viestissä saamiesi ohjeiden mukaan ja vahvista sinulle varattu vaihtoaika tai muuta sitä tarvittaessa. Pidä yhteystietosi ajan tasalla OmaWatissa, jotta tavoitamme sinut ja voimme sopia mittarinvaihdon ajankohdasta.

Kerromme mittareiden vaihtotyön etenemisestä verkkosivullamme lahtienergia.fi/sahkomittarinvaihto ja uutisissamme sekä sosiaalisen median kanavissamme.

Lue lisää:

Vaihdamme uudet sähkömittarit asiakkaillemme – päivitä yhteystietosi

Lue, miten mittarinvaihto etenee: lahtienergia.fi/sahkomittarinvaihto

Päivitä yhteystietosi:
OmaWatti

Renkomäen suunnalla sähkökatkoja

Eteläisessä Lahdessa oli tänä aamuna sähkökatko Renkomäen, Ämmälän ja Nikkilän alueella. Ilman sähköä oli enimmillään noin 400 asiakasta seitsemän muuntopiirin alueella, mutta saimme pian rajattua vika-alueen pienemmäksi.

Alueella on jo aiemmin ollut lyhyitä sähkökatkoja, jotka johtuivat tästä samasta, hankalasti löytyvästä viasta. Nyt olemme paikantaneet vian ja sähköt ovat palautuneet asiakkaille. Vian korjaustyöt jatkuvat vielä.

Pahoittelemme asiakkaillemme sähkökatkoista aiheutunutta haittaa.

Ajantasaiset tiedot sähköverkon häiriöistä näet verkkosivujemme keskeytyskartalta.

Päivitä yhteystietosi OmaWatissa tulevaa sähkömittarin vaihtoa varten

Syksyllä 2025 sähkömittareiden vaihtoprojektimme alkaa pilotilla, jolloin vaihdamme mittarit pienelle osalle asiakkaistamme. Vaihdamme kaikille asiakkaillemme uudet sähkömittarit vuosina 2026–2028. 

Jotta tavoitamme sinut ja voimme sopia mittarinvaihdon ajankohdasta, pidä yhteystietosi ajan tasalla OmaWatissa. Asiointipalvelussamme OmaWatissa voit kätevästi varmistaa, ovatko yhteystietosi ajan tasalla ja tarvittaessa päivittää ne.

Kerromme vaihdosta tarkemmin lähempänä mittareiden vaihtoajankohtaa. Asiakkaanamme saat ensin tekstiviestin meiltä Lahti Energia Sähköverkolta. Sen jälkeen saat Elteliltä kirjeen, tekstiviestin tai puhelun.

Ota OmaWatti käyttöön helposti

Jos olet muuttanut, vaihda osoitteesi OmaWatissa, sillä tietosi eivät päivity meille automaattisesti Digi- ja väestötietovirastolle tekemäsi muuttoilmoituksen kautta.

Lisää yhteystietoihin myös sähköpostiosoitteesi, niin voimme tarvittaessa lähettää sinulle sähköpostitse tärkeää tietoa, joka koskee sopimuksiasi. Emme lähetä turhaa mainospostia.

Ensimmäisellä kirjautumiskerralla rekisteröidyt ensin OmaWattiin turvallisesti verkkopankkitunnusten avulla. Lue ohjeet OmaWatin käyttöönottoon sivulta OmaWatti

Voit ilmoittaa uudet yhteystietosi meille myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Katso asiakaspalvelumme yhteystiedot sivulta Asiakaspalvelu.

Lue lisää mittarin vaihdosta

Koiskalan ja Vesivehmaan maakaapelointihankkeet loppusuoralla

Lahden Koiskalassa talvella alkaneet sähköverkon parannustyöt ovat edenneet loppusuoralle. Myös Asikkalan Vesivehmaan maakaapelointityöt etenevät suunnitellusti. Korvaamme perusparannushankkeissa luonnonilmiöille alttiita ja käyttöikänsä päässä olevia ilmajohtoverkkoja säävarmalla maakaapelilla.  

Koiskalaan asennetaan keskijännitekaapelia noin neljä kilometriä ja pienjännitekaapelia reilut viisi kilometriä. Lisäksi alueelle tulee neljä uutta puistomuuntamoa, jotka korvaavat vanhoja pylväsmuuntamoita.

Koiskalan hanke valmistuu vuoden loppuun mennessä, mutta joitakin viimeistelytöitä tehdään vuoden 2026 puolella. Esimerkiksi pelloille voidaan raskailla koneilla mennä vain routa-aikaan. Hanke on viimeinen osa vuonna 2019 alkanutta kokonaisuutta.

Vesivehmaan maakaapelointi etenee

Vesivehmaan alueella on käynnissä vuonna 2024 alkanut sähköverkon perusparannushanke, jossa maakaapeli korvaa ilmajohtoja. Tänä vuonna asennamme keskijännitekaapelia noin 4,5 km ja pienjännitekaapelia noin 7 km. Samalla korvaamme nykyiset pylväsmuuntamot neljällä puistomuuntamolla.

Maakaapelointi on jo tehty Vesivehmaantien länsi-pohjoispuolella, ja nyt maakaapelia asennetaan Vesivehmaantien itäpuolella. Hanke valmistuu 2026 vuoden alussa.

Sähköverkko uudistuu suunnitelmallisesti ja yhteistyössä

Sähköverkon uudistusprojekteissa selvitämme aluksi alueen tarpeet ja laadimme suunnitelman. Teemme yhteistyötä maanomistajien, asukkaiden ja tiekuntien kanssa jo alkuvaiheessa. Olemme tehneet Koiskalan ja Vesivehmaan hankkeissa yhteistyötä myös Museoviraston kanssa, sillä osa kaivualueesta on muinaisjäännealuetta.

Hankkeen lopuksi vanhat sähköpylväät poistetaan tarpeettomina, ja sähköpylväiden viemä tila vapautuu muuhun käyttöön. Myös maisemasta tulee aiempaa avoimempi.

Sähköverkkojen uudistaminen on tärkeä osa energiajärjestelmämme kehittämistä. Uudistustöillä lisäämme huoltovarmuutta varmistamalla, että sähkö siirtyy luotettavasti ja turvallisesti.

Luotettavaa sähkönjakelua – toimitusvarmuus on meille ykkösasia

Huoltovarmuuskriittisenä sähköverkkoyhtiönä olemme sitoutuneet ylläpitämään korkeaa toimitusvarmuutta. Vuosi 2024 oli sähkönjakelun toimitusvarmuuden osalta hyvä. Asiakkaamme olivat vuoden aikana keskimäärin noin 5,6 minuuttia ilman sähköverkosta saatavaa sähköä. Tässä luvussa ovat mukana sekä suunnitelluista huoltotoimenpiteistä että odottamattomista vioista johtuvat katkot.

Olemme tehneet määrätietoisesti töitä toimitusvarmuuden vahvistamiseksi. Asiakkaidemme kokema keskeytysaika on pudonnut kymmenessä vuodessa noin kolmanneksen.

Maakaapelointi ja ohjelmistokehitys parantavat toimitusvarmuutta

Perusparannushankkeissamme korvaamme esimerkiksi nykyisiä luonnonilmiöille alttiita ja käyttöikänsä päässä olevia ilmajohtoverkkoja säävarmalla maakaapelilla. Esimerkiksi Lahden Koiskalassa maakaapeli korvaa 6,5 kilometriä nykyisiä ilmajohtoja. Maakaapeloinnin myötä ilmajohtojen aiemmin varaamaa maa-aluetta vapautuu muuhun käyttöön.

Vuonna 2024 otimme käyttöön uuden ohjelmiston, joka mahdollistaa keskijännitteisen runkoverkon vikojen automaattisen rajaamisen. Tämä nopeuttaa korjaustoimia ja vähentää asiakkaillemme aiheutuvia katkoksia.

Sähköistyvä yhteiskunta muuttaa sähköverkkotoimintaa

Siirtyminen fossiilisista energialähteistä sähköön pohjautuviin ratkaisuihin näkyy vahvasti sähköverkkotoiminnassamme. Vastaamme kasvavaan sähkönkulutukseen ja mahdollistamme siirtymän puhtaampiin energiaratkaisuihin.

Edistämme suuria uusia sähköverkkoliittymiä muun muassa teollisuuden, sähköllä tuotetun kaukolämmön, synteettisen metaanin, sähköisen liikenteen ja sähkövarastojen tarpeisiin. Marraskuussa 2024 otimme käyttöön Kymijärven voimalaitosalueen sähkökattilan sekä Kujalan sähköaseman, joka palvelee yritysasiakkaidemme kasvavaa tehontarvetta. Lisäksi Fazerin leipomo sai uuden suurjänniteliittymän Sopenkorven uudistetulta sähköasemaltamme.

Tiedätkö sähköverkkomme pituuden?

Sähköverkkomme pituus on 4 897 kilometriä (31.12.2024). Rakensimme jakeluverkkoa vuonna 2024 yhteensä noin 45 kilometriä.

Toistaiseksi vain vähän Ulla-myrskyn aiheuttamia sähkönjakeluhäiriöitä

Perjantaiaamuna 4.7. alueellemme saapunut Ulla-myrsky ei ole toistaiseksi aiheuttanut laajoja sähkökatkoja Lahti Energian ilmajohtojen alueella. Keskijänniteverkossa oli kolme verkostoautomaation hoitamaa enintään kahden minuutin katkoa.

Pidempiä, yli kahden minuutin häiriöitä ei ollut. Lisäksi kahdeksassa kohteessa oli kaatunut puita sähkölangalle pienjänniteverkossa. Näistä enää viimeisen kohteen korjaustyöt ovat käynnissä iltapäivällä.

Pidä varoetäisyys vikapaikkaan

Sähköverkon laajat jakeluhäiriöt näkyvät automaattisesti valvontajärjestelmässämme. Ilmoita viasta meille vain siinä tapauksessa, jos tiedät, mikä vian aiheuttaa, esimerkiksi jos olet havainnut linjalle kaatuneen puun. Älä koske kaatuneisiin puihin tai maahan pudonneisiin johtimiin, vaan pidä vähintään 20 metrin varoetäisyys vikapaikkaan. Sähköverkon vikojen korjaus on aina ammattilaisen työtä.

Jos havaitset välitöntä vaaraa aiheuttavan vian, soita numeroon 0800 395 267.

Yksittäisten kiinteistöjen viat eivät näyt automaattisesti käytönvalvontajärjestelmässämme. Niistä voit ilmoittaa vikailmoitusnumeroon 0800 397 245.

Ajantasaisen häiriötilanteen voit tarkistaa sähköverkon häiriökartaltamme.

Vaihdamme uudet sähkömittarit asiakkaillemme – päivitä yhteystietosi

Vaihdamme kaikille asiakkaillemme uudet sähkömittarit vuosina 2026–2028. Yhteensä noin 90 000 vanhaa mittaria vaihdetaan uusiin Landis+Gyrin mittareihin.

Uusimme sähkömittarit, koska vanhat mittarit tulevat pian käyttöikänsä päähän. Uudet mittarit täyttävät muuttuneet mittausasetukset. Käytännön vaihtotyön tekee yhteistyökumppanimme Eltel.

Aloitamme vaihtotyön syksyllä 2025 pilottivaiheella, jolloin vaihdamme mittarit pienelle määrälle asiakkaita. Tammikuusta 2026 alkaen alamme vaihtaa mittareita laajemmalle asiakasjoukolle etenemällä alue kerrallaan. Kaikki asiakkaamme saavat uuden mittarin vuoden 2028 loppuun mennessä.

Päivitä yhteystietosi OmaWattiin

Kerromme vaihdosta tarkemmin lähempänä mittareiden vaihtoajankohtaa. Asiakkaanamme saat ensin tekstiviestin meiltä Lahti Energia Sähköverkolta. Sen jälkeen saat Elteliltä kirjeen, tekstiviestin tai puhelun.

Pidä yhteystietosi ajan tasalla OmaWatissa, jotta tavoitamme sinut ja voimme sopia mittarinvaihdon ajankohdasta.

Mittarinvaihto on asiakkaillemme maksuton. Sähkökeskusta ei tarvitse vaihtaa mittarinvaihdon vuoksi.

Siirrymme 15 minuutin mittausjaksoon

Uusien mittareiden myötä pystymme seuraamaan kaikkien mittareiden sähkönkulutusta jatkossa 15 minuutin mittausjaksolla (niin sanottu varttitase) aiemman 60 minuutin sijaan. Lyhyemmän mittausjakson taustalla on tarve saada aiempaa reaaliaikaisempaa tietoa sähkönkulutuksesta. Varttitaseeseen siirrytään koko Euroopassa.

Kerromme ajankohtaista tietoa vaihtotyön etenemisestä ja aikataulusta verkkosivuillamme mittarinvaihtoprojektin edetessä, joten seuraa uutisiamme ja verkkosivuamme lahtienergia.fi/sahkomittarinvaihto ja ota some-kanavamme seurantaan. Tilaa myös uutiskirjeemme, joka kokoaa tärkeimmät uutisemme yhteen kerran kuussa.

Lue lisää:

lahtienergia.fi/sahkomittarinvaihto

Päivitä yhteystietosi ja seuraa uutisiamme:

OmaWatti

Tilaa uutiskirjeemme

Otamme käyttöön Sopenkorven uudistuneen sähköaseman

Olemme uudistaneet Lahden Sopenkorvessa sijaitsevaa sähköasemaamme. Vanha suurjännitteinen ulkokytkinlaitos korvataan tekniikaltaan modernimmalla kytkinlaitteistolla, joka mahtuu rakennuksen sisätiloihin. Otamme uudistetun sähköaseman käyttöön kesäkuussa. Uusi ja vanha laitteisto ovat käytössä rinnakkain jonkin aikaa, kunnes vanha osa puretaan.

Uusimalla vanhan laitteiston parannamme sähkön toimitusvarmuutta ja mahdollistamme aiempaa suuremman sähkötehon sitä tarvitseville yritysasiakkaillemme.

Sähköaseman uusimisen jälkeen asennamme uudet maakaapelit Sopenkorven ja Teivaanmäen asemien välille vuonna 2026. Uudistusprojektin päätteeksi puramme Sopenkorvesta vanhan ulkokytkinlaitoksen.

Fazerin leipomo suurjänniteasiakkaaksemme

Fazer liittyy suurjänniteverkkoon, mikä vastaa Fazerin kasvaneeseen tehontarpeeseen. Suurjänniteliityntää varten Fazer on rakennuttanut Sopenkorven uudistetulta sähköasemaltamme maakaapeliyhteyden leipomolleen.

Fazer toteutti maakaapelointihankkeensa yhteistyössä Lahti Energia Sähköverkon kanssa. Kaapeloinnille rakennettiin putkitus muiden verkostotöidemme yhteydessä, minkä jälkeen Fazer asennutti kaapelit Kärpäsenmäeltä sähköasemalle.

Sähköntoimitus Fazerin uudella maakaapeliyhteydellä alkaa kesällä 2025.