Otamme käyttöön Sopenkorven uudistuneen sähköaseman

Olemme uudistaneet Lahden Sopenkorvessa sijaitsevaa sähköasemaamme. Vanha suurjännitteinen ulkokytkinlaitos korvataan tekniikaltaan modernimmalla kytkinlaitteistolla, joka mahtuu rakennuksen sisätiloihin. Otamme uudistetun sähköaseman käyttöön kesäkuussa. Uusi ja vanha laitteisto ovat käytössä rinnakkain jonkin aikaa, kunnes vanha osa puretaan.

Uusimalla vanhan laitteiston parannamme sähkön toimitusvarmuutta ja mahdollistamme aiempaa suuremman sähkötehon sitä tarvitseville yritysasiakkaillemme.

Sähköaseman uusimisen jälkeen asennamme uudet maakaapelit Sopenkorven ja Teivaanmäen asemien välille vuonna 2026. Uudistusprojektin päätteeksi puramme Sopenkorvesta vanhan ulkokytkinlaitoksen.

Fazerin leipomo suurjänniteasiakkaaksemme

Fazer liittyy suurjänniteverkkoon, mikä vastaa Fazerin kasvaneeseen tehontarpeeseen. Suurjänniteliityntää varten Fazer on rakennuttanut Sopenkorven uudistetulta sähköasemaltamme maakaapeliyhteyden leipomolleen.

Fazer toteutti maakaapelointihankkeensa yhteistyössä Lahti Energia Sähköverkon kanssa. Kaapeloinnille rakennettiin putkitus muiden verkostotöidemme yhteydessä, minkä jälkeen Fazer asennutti kaapelit Kärpäsenmäeltä sähköasemalle.

Sähköntoimitus Fazerin uudella maakaapeliyhteydellä alkaa kesällä 2025.

Sähkövaraston oikea mitoitus on tärkeää

Erilaiset sähkövarastot eli akkuratkaisut ovat yleistyneet kiinteistöissä. Niiden avulla sähkön käyttöön saa joustavuutta. Sähkövarastosta sähköä voi ottaa käyttöön silloin, kun sille on tarvetta, esimerkiksi pimeään aikaan, kun aurinkopaneelit eivät tuota uutta sähköä.

Taajuussäätömarkkinoille eli reservimarkkinoille osallistuvat sähkövarastot auttavat kantaverkkoyhtiö Fingridiä taajuuden ylläpitämisessä. Sähköreservit auttavat sähkön tasapainottamaan kysyntää ja tarjontaa.

Harkitsetko sähkövarastoa? Tee näin

Ennen kuin sähkövarasto liitetään Lahti Energia Sähköverkon verkkoon, on tärkeää varmistua siitä, että sähkövarasto on mitoitettu oikein. Jos paikalliseen sähkönjakeluverkkoon on asennettu liian suuri sähkövarasto, se aiheuttaa nopeita jännitevaihteluita. Jännitteen vaihtelut voivat aiheuttaa välkyntää ja ongelmia herkkiin sähkölaitteisiin. Ongelmat ovat suurimpia sähkövaraston hankkineen liittymän kohdalla.

Ennen kuin hankit sähkövaraston, varmista meiltä Lahti Energia Sähköverkolta, että se täyttää sähköverkon turvallisuusmääräykset, jos tuotantolaitoksen koko on raja-arvoja suurempi. Katso tehorajat sivun Pientuotantoilmoitus taulukosta.

Tutustu ohjeisiimme sivulla Asiakkaan sähköntuotanto.

Laitevaurio aiheutti sunnuntaina sähkökatkon

Sähköverkossa oli aamuyöstä 27.4. kello 2:n aikaan vikatilanne, joka aiheutti sähkökatkon Hollolan Vesikansassa ja Asikkalan eteläosissa. Syynä oli sähköasemalla tapahtunut yksittäinen 110 kV:n laitevaurio.

Sähköttä oli enimmillään 3748 asiakasta. Sähköt saatiin palautettua nopeasti. Ensimmäiset saivat sähköt takaisin kymmenen minuutin kuluttua. Pisimmillään asiakkaita oli ilman sähköjä noin 20 minuuttia.

Pahoittelemme asiakkaillemme sähkökatkoista aiheutunutta haittaa.

Rakentaja, tilaa sähköliittymä ajoissa

Rakennusprojektin onnistuminen vaatii huolellista suunnittelua ja aikataulutusta. Yksi tärkeä muistettava asia on sähköliittymän tilaaminen hyvissä ajoin ennen tarvetta.

Voit liittyä sähköverkkoon tilaamalla uuden sähköliittymän. Olethan ajoissa liikkeellä, koska liittymän suunnittelu ja rakentaminen saattavat kestää 1–6 kuukautta. Etenkin rakentamisen sesonkiaikoina sähköliittymien rakentamisessa toimitusaika voi olla kuukausia. Tekemällä tilauksen hyvissä ajoin varmistat työmaan tehokkaan toiminnan ja vältyt viivästyksiltä.

Näin tilaat uuden sähköliittymän

  1. Täytä tilauslomake verkkosivullamme Tilaa sähköliittymä. Saat sopimuksen allekirjoitettavaksesi. Samalla ilmoitamme sinulle käyttöpaikkatunnuksen sähkösopimuksen tekoa varten.
  2. Urakoitsija tilaa sähköliittymälle kytkennän ja mittaroinnin täyttämällä lomakkeen. Tilauksen voi tehdä meille, kun sähkölaitteisto on asennettu, keskuksen pääkaapelit on kytketty, tarvittaessa liittymisjohdon pää on toimitettu annettuun liittymispisteeseen ja urakoitsija on tarkastanut kokonaisuuden käyttöönottoa varten.
  3. Tee sähkösopimus valitsemasi sähköyhtiön kanssa ilmoittamallemme käyttöpaikalle. Voimme asentaa sähkömittarin vasta sitten, kun käyttöpaikallesi on tehty sähkösopimus. Pyrimme asentamaan sähkönkulutusmittarit 14 vuorokauden kuluessa sähkösopimuksen rekisteröitymisestä.
  4. Kytkemme sähköliittymän ja asennamme mittarin/mittarit käyttöpaikoille. Sopimukset astuvat voimaan, kun mittari on asennettu.

Jos tarvitset työmaasähköä, tilaa se erikseen omalla lomakkeellaan. Tilaa myös työmaasähkö ajoissa. Lue lisää työmaasähköstä.

Jos sinulla on kysyttävää sähköliittymästä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi.

Lue lisää sähköliittymän tilaamisesta

Sähköverkon reunapuiden latvoja sahataan maalis-huhtikuussa

Lahti Energia Sähköverkko Oy sahauttaa sähkönsiirtoverkon reunoilla kasvavia puita kevään aikana Lahden, Hollolan ja Asikkalan alueilla. Sahauksia tehdään 110 kilovoltin voimajohdon alueelta väleillä Kytölä-Holma, Lepistönmäki-Paimela-Loukkuharju ja Nikkilä-Ämmälä-Kujala sekä myös Heinämaantien läheisyydessä Villähteellä.

Työt alkavat viikolla 13. Työt tehdään päiväsaikaan kello 8–17.

Sahautamme reunapuiden latvoja sähköverkon toimitusvarmuuden parantamiseksi. Johtoalueiden raivaukset ovat osa sähköverkon jatkuvaa perushuoltoa, jolla varmistamme turvallisen ja toimitusvarman sähkönjakelun.

110 kV:n voimajohdon reunapuita lyhennetään latvoista helikopterisahauksella, sillä liian korkeat puut voivat häiritä sähkönsiirtoa kaatuessaan sähkölinjoille. Pidäthän vähintään 90 metrin turvaetäisyyden johtoalueeseen putoavien latvusten takia. Sahaustyön hoitaa Lahti Energia Sähköverkko Oy:n toimeksiannosta Patovisti air-crane Oy.

Ota meihin yhteyttä, jos alueella on ulkona laiduntavia eläimiä. Pahoittelemme töistä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Lisätietoja tarvittaessa antaa:

Lauri Ulvinen
Lahti Energia Sähköverkko Oy
lauri.ulvinen@lahtienergia.fi
Puh. 0447215832

Sähköverkon tehomaksu – mikä se on?

Lahti Energia Sähköverkon alueella maksat sähkön siirrosta verkkopalvelumaksua, joka koostuu perusmaksusta, tehomaksusta ja siirtomaksusta. Tehomaksua ei kuitenkaan ole kerros-, rivi- ja paritalokohteissa, ellet ole itse vaihtanut tehomaksulliseen verkkopalvelutuotteeseemme.

Tehomaksun suuruus määräytyy käyttämäsi sähkötehon mukaan. Verkkopalvelumaksuissamme on mukana tehomaksu, koska verkon tekninen mitoitus ja kustannukset määräytyvät pitkälti verkosta otettavan tehon perusteella. Sähköverkkotoiminnan kustannuksista noin 75 prosenttia on kiinteitä kustannuksia. Ne toteutuvat riippumatta siitä, kuinka paljon energiaa verkossa siirretään.

Tehomaksun tarkoituksena on ohjata asiakkaita pienentämään sähkön käytön kulutushuippuja. Sähköverkon pienemmät kulutushuiput vähentävät tarvettamme tehdä verkostossa uusia investointeja verkon vahvistamiseksi, mikä näkyy kaikille käyttäjille halvempina verkkopalvelumaksuina. Kokosimme vastauksia usein saamiimme kysymyksiin.

Usein kysyttyjä kysymyksiä – katso vastaukset

Miten sähköverkon tehomaksu määräytyy?

Tehomaksu perustuu tehoon, joka on edellisen 12 kuukauden aikana mitattu suurin tunnin keskiteho. Edellisen 12 kuukauden suurin teho ja sen perusteella laskettava maksun määrä ovat voimassa seuraavat 12 kuukautta tai siihen asti, jos aiempi suurin teho ylittyy. Kun pienennät tehon tarvetta, muutos näkyy laskullasi 12 kuukauden päästä.

Tehomaksun hinnan näet verkkopalveluhinnastostamme.

Mistä tiedän, mikä sähkön verkkopalveluhinnaston kohdista koskee minua?

Näet nykyisen verkkopalvelutuotteesi laskultasi ja kirjautumalla OmaWatti-asiointipalveluumme.

Jos minulla on tällä hetkellä käytössä yleissiirto- tai yösiirtotuote, jossa ei ole tehomaksua, voinko halutessani vaihtaa tehomaksulliseen verkkopalvelutuotteeseen?

Tehomaksulliseen tuotteeseen voivat halutessaan vaihtaa myös kaikki rivitalo-, paritalo- ja kerrostaloasiakkaat. Tehomaksullisia verkkopalvelutuotteitamme ovat Yleissiirto teho ja Yösiirto teho.

Milloin meidän kannattaa vaihtaa tehomaksulliseen tuotteeseen yrityksessämme tai taloyhtiössämme?

Tehomaksulliseen tuotteeseen kannattaa vaihtaa erityisesti silloin, jos lämmitysmuotona on sähkölämmitys ja energian käyttö on kohtuullisen suurta. Silloin tehomaksullinen tuote voi olla edullisempi kokonaiskustannuksiltaan.

Yleissiirto teho -tuotteessa siirtomaksu on halvempi kuin Yleissiirto-tuotteessa. Jos käyttää kohtuullisen paljon sähköenergiaa esimerkiksi lämmitykseen ja tehon tarve on kohtuullisen tasaista, Yleissiirto teho -tuote voi tulla edullisemmaksi. Ennen tuotteen vaihtoa kustannukset kannattaa laskea tapauskohtaisesti.

Asiakaspalvelumme auttaa

Jos haluat kysyä lisää sähköverkon tehomaksuista tai vaihtaa tuotetta, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Toistaiseksi vain vähän myrskyn aiheuttamia sähkönjakeluhäiriöitä

Keskiviikkona 20.11. alueellemme saapunut Jari-myrsky ei ole toistaiseksi aiheuttanut laajoja sähkökatkoja Lahti Energian ilmajohtojen alueella. Keskiviikon ja torstain välisenä yönä oli kuusi vikaa keskijänniteverkossa, jotka saatiin korjattua yöllä kolmeen mennessä. Lisäksi teimme viisi aikajälleenkytkentää, mikä tarkoittaa sitä, että näiden alueiden asiakkaille aiheutui noin kahden minuutin katkoja.

Aamuun mennessä sähköt oli palautettu kaikille asiakkaillemme. Torstain aikana olemme poistaneet useita puita, jotka ovat taipuneet lumen painosta ja päätyneet nojaamaan sähkölinjoihin.

Sähköverkon laajemmat jakeluhäiriöt näkyvät automaattisesti valvontajärjestelmässämme. Ilmoita viasta meille vain siinä tapauksessa, jos tiedät, mikä vian aiheuttaa, esimerkiksi jos olet havainnut linjalle kaatuneen puun. Älä koske kaatuneisiin puihin ja maahan pudonneisiin johtimiin, vaan pidä vähintään 20 metrin varoetäisyys vikapaikkaan. Sähköverkon vikojen korjaus on aina ammattilaisen työtä.

Jos havaitset välitöntä vaaraa aiheuttavan vian, soita numeroon 0800 395 267. Yksittäisten kiinteistöjen viat eivät näyt automaattisesti käytönvalvontajärjestelmässämme. Niistä voit ilmoittaa vikailmoitusnumeroon 0800 397 245.

Torstai-illaksi on sääennusteessa luvattu edelleen lisää lunta, joka voi aiheuttaa häiriöitä sähkönjakeluun. Olemme varautuneet tilanteeseen myös torstain ja perjantain välisenä yönä lisäämällä vahinkoja päivystävää henkilöstöä.

Ajantasaisen häiriötilanteen voit tarkistaa sähköverkon häiriökartaltamme.

Päivitetty 21.11. kello 15.28: Lisätty tieto päivystävän henkilöstön määrästä.

Luvassa lumipyryä ja myrskytuulia – varaudumme sähkökatkoihin

Sääennuste lupaa alueellemme 20.11. alkaen runsasta lumisadetta ja voimakkaita, puuskaisia myrskytuulia. Tykkylumen kertyminen puihin ja sähkölinjoille yhdessä kovan tuulen kanssa voi aiheuttaa sähkökatkoja ilmajohtojen alueella.

Varaudumme myrskyyn lisäämällä viankorjauksen päivystävää henkilöstöä. Varautumisesta huolimatta vikojen korjaus voi viivästyä, jos kulkeminen teillä ja maastossa vaikeutuu merkittävästi. Teemme parhaamme, että saamme viat korjattua mahdollisimman nopeasti. Varmistamme korjaustöitä tehtäessä, että ammattilaisemme voivat tehdä työtään turvallisesti haastavissa oloissa.

Jos asut ilmajohtojen alueella, sinun kannattaa varautua mahdollisiin sähkökatkoihin.

Tarkista jakeluhäiriöt häiriökartalta

Sähköverkon laajat jakeluhäiriöt näkyvät automaattisesti valvontajärjestelmässämme. Ilmoita viasta meille vain siinä tapauksessa, jos tiedät, mikä vian aiheuttaa tai jos havaitset vaaratilanteen. Soita meille silloin numeroon 0800 395 267. Vaaratilanteita ovat esimerkiksi sähkölinjan päälle kaatunut puu, katkennut sähkötolppa tai maahan pudonneet johtimet. Ne voivat aiheuttaa sähköiskun.

Yksittäisten kiinteistöjen viat eivät näyt automaattisesti valvontajärjestelmässämme. Niistä voit ilmoittaa vikailmoitusnumeroon 0800 397 245.

Älä koske kaatuneisiin puihin ja maahan pudonneisiin johtimiin, vaan pidä vikapaikkaan vähintään 20 metrin varoetäisyys. Sähköverkon vikojen korjaus on aina ammattilaisen työtä.

Voit seurata häiriöiden tilannetta sähköverkon häiriökartalta. Sivulta Keskeytykset ja häiriöt voit lukea toimintaohjeet sähkökatkotilanteisiin.

Uusi sähköasema vahvistaa Pippo-Kujalan alueen sähköverkon toimintavarmuutta

Lahti Energia Sähköverkko on ottanut käyttöön uuden sähköaseman Lahden Kujalassa. Se palvelee etenkin sähköaseman ympäristöön rakentuvaa Pippo-Kujalan yritysaluetta. Uusi sähköasema lisää myös sähköverkkomme toimintavarmuutta.

Projektissa pyrimme tunnistamaan ja huomioimaan kestävyysnäkökohtia alusta asti. Käytimme esimerkiksi Suomessa valmistettuja 20 kilovoltin ja 110 kilovoltin kaapeleita ja vähensimme näin logistiikasta aiheutuvia kuluja ja päästöjä.

– Uusi sähköasema on tarpeen puhtaan siirtymän mahdollistamiseksi. Teollisuuden prosessien, lämmityksen ja liikenteen sähköistyessä myös sähkönjakeluverkostoa on vahvistettava, kertoo Lahti Energian verkkojohtaja Antti Rautiainen. 

Lahti Energia Sähköverkon hanke käynnistyi rakennussuunnittelulla vuonna 2022 ja rakentaminen tontilla alkoi 2023. Sähköasema on sähköverkon kohta, jossa suoritetaan kytkentöjä sähköverkon kytkentätilan muuttamiseksi ja muunnetaan jännite kaupunginosajakeluun sopivaksi.

Parannamme sähköverkkoa Koiskalassa

Lahti Energia Sähköverkko Oy käynnistää saneeraushankkeen Lahden Koiskalassa. Hankkeessa korvaamme nykyisiä luonnonilmiöille alttiita ja käyttöikänsä päässä olevia ilmajohtoverkkoja säävarmalla maakaapelilla.  

Maakaapeli korvaa noin 6,5 kilometriä nykyisiä ilmajohtoja. Lisäksi pylväsmuuntamoja korvataan puistomuuntamoilla. 

Hanke on viimeinen osa vuonna 2019 alkanutta kokonaisuutta, jonka myötä Kymijärven ja Villähteen sähköasemien välille muodostetaan kokonaan maakaapeloitu keskijänniteyhteys. Yhteistyökumppanimme hankkeessa on verkostourakoitsija Eltel Networks Oy.  

Työt Koiskalassa käynnistyvät talven aikana. Uusi verkko otetaan käyttöön ensi kesään mennessä, ja hanke valmistuu viimeistelytöineen vuoden 2025 loppuun mennessä.