Kaukolämmön laskutuskäytäntömme on muuttunut

Kaukolämmön laskutuskäytäntömme on muuttunut ja päivitämme nyt sopimuksia uuden käytännön mukaiseksi. Uuden käytännön mukaan laskutamme kaukolämmön vain lämpösopimuksen asiakkaalta. Olemme lähettäneet viestejä kaukolämpösopimuksen asiakkaille ja laskujen maksajille, jos kaukolämmön laskut maksaa joku muu kuin lämpösopimuksen asiakas. 

Jos sait meiltä tekstiviestin tai kirjeen, toimi viimeistään nyt alla olevien ohjeiden mukaan. Muutos koskee suurta määrää asiakkaitamme, joten sinun ei tarvitse huolestua, jos kuluu joitakin viikkoja ennen kuin otamme asiasi käsittelyyn.

Jos olet jo päivittänyt tietosi ohjeiden mukaan, sinun ei tarvitse enää tehdä mitään.

Lähetämme 1.1.2026 alkaen muodostuvat laskut tiedossamme olevalle lämpösopimuksen asiakkaalle tiedossamme olevaan osoitteeseen, ellemme saa muuta tietoa. Jos laskujen maksaminen häiriintyy, perimme laskut normaalin käytännön mukaan. 

Toimi näin tietojen päivittämiseksi

Jos olet tekstiviestissä mainittu lämpösopimuksen asiakas tai asiakkaan edustaja, toimi näin

Jos kaukolämpöliittymä ei kuulu enää tekstiviestissä mainitulle lämpösopimuksen asiakkaalle, vaan se on siirtynyt esimerkiksi kiinteistökaupassa kiinteistön uudelle omistajalle tai haltijalle, irtisano lämpösopimus OmaWatin kautta tai sähköpostitse asiakaspalvelu@lahtienergia.fi. 

Jos lämpösopimuksen asiakas on oikein, sovi maksajan kanssa, kenelle haluatte laskut jatkossa toimitettavan. Jos haluatte laskut jatkossa lämpösopimuksen asiakkaalle, ilmoita laskutusosoite tai verkkolaskuosoite ja mahdolliset muut laskutustiedot OmaWatissa tai sähköpostitse asiakaspalvelu@lahtienergia.fi. 

Jos haluatte laskut edelleen nykyiselle maksajalle, täyttäkää lomake kaukolämmön laskutuksen siirtämiseksi. Yritysasiakkaat voivat tarvittaessa esittää lomakkeen yhdessä vuokrasopimuksen kanssa verottajalle todisteena järjestelystä. Toimitamme laskut jatkossa aina lämpösopimuksen asiakkaan nimellä ja mahdollisella y-tunnuksella, joten laskujen maksajan tulee varmistaa, että laskutusjärjestelmä ei hylkää laskuja.

Siirrä kaukolämmön laskutusta

 

Jos olet tekstiviestissä mainittu maksaja tai maksajan edustaja, toimi näin 

Jos kaukolämpöliittymä ei kuulu enää tekstiviestissä mainitulle lämpösopimuksen asiakkaalle, pyydä oikeaa omistajaa täyttämään lomake liittymän omistajan vaihtamiseksi tai täytä lomake itse, jos olet omistaja tai omistajan edustaja.

Vaihda liittymän omistajaa

Jos lämpösopimuksen asiakas on oikein, sopikaa yhdessä, miten haluatte laskut jatkossa toimitettavan. Jos haluatte laskut jatkossa lämpösopimuksen asiakkaalle, lämpösopimuksen asiakkaan tulee toimittaa laskutustiedot meille. Jos haluatte laskut edelleen nykyiselle maksajalle, täyttäkää lomake kaukolämmön laskutuksen siirtämiseksi. Yritysasiakkaat voivat tarvittaessa esittää lomakkeen yhdessä vuokrasopimuksen kanssa verottajalle todisteena järjestelystä. Laskut toimitetaan jatkossa aina lämpösopimuksen asiakkaan nimellä ja mahdollisella y-tunnuksella, joten varmista, että laskutusjärjestelmä ei hylkää laskuja.

Siirrä kaukolämmön laskutusta

 

Etkö ole oikea yhteyshenkilö? 

Jos sait tekstiviestin, mutta et edusta viestissä mainittua maksajaa etkä asiakasta, ilmoita siitä OmaWatissa tai sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@lahtienergia.fi. 

Lisätietoa laskutuskäytännön muutoksesta

Varmistamme, että lämpösopimuksen asiakkaan tiedot ovat oikein ja laskut ohjautuvat oikein. Siksi jatkossa lasku ei voi olla laskun maksajan nimissä vaan lämpösopimuksen asiakkaan nimissä. Näin vältämme epäselvyydet esimerkiksi perintätilanteissa. 

Muutoksen myötä ainoastaan lämpösopimuksen asiakas näkee OmaWatissa kaukolämpösopimukseen liittyviä tietoja, kuten laskuja ja kulutustietoja. Laskujen maksaja voi pyytää tietoja jatkossa lämpösopimuksen asiakkaalta. 

Lämpösopimus koskee kaukolämpöliittymää, joka on irtainta omaisuutta. Se ei siirry automaattisesti kiinteistökaupassa, vaan asiakkaan tulee itse huolehtia liittymän siirrosta uudelle omistajalle. Tämä toisinaan on unohtunut tehdä. Joskus kiinteistön omistaja ja vuokralainen sopivat, että vuokralainen maksaa lämpölaskut suoraan Lahti Energialle, mutta silloin lämpösopimuksen kuuluu yleensä olla edelleen kiinteistön omistajan nimissä. 

Tämä koskee yritysasiakkaita, joilla lämpölaskut vaikuttavat kirjanpitoon ja verotukseen. Verottajalle todisteena järjestelystä voi esittää yhdessä vuokrasopimuksen ja laskun c/o-nimen kanssa lomakkeen ”Ilmoitus kaukolämmön laskutuksen siirtämiseksi”, jonka lämpösopimuksen asiakas ja laskujen maksaja ovat toimittaneet Lahti Energialle. 

Lämpösopimuksen asiakas vastaa sopimusehtojen noudattamisesta ja on myös vastuussa laskuista, vaikka esimerkiksi vuokralainen olisi luvannut maksaa laskut. Maksamattomat laskut siirtyvät perintään, ja jos laskuja ei edelleenkään makseta, useiden perintävaiheiden jälkeen lämpösopimus lopulta puretaan. On siis tärkeää, että lämpösopimus on oikealla asiakkaalla ja että laskutus- ja postiosoite ovat oikein.